Stapels zand en neptassen

Van Scandinavisch design tot stapeltjes zand en van neptassen tot een daklozenjas. Qua thema’s gaat de eindexpo 2013 in Den Bosch alle kanten op. De eindexpo op de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost biedt voor ieder wat wils.

Ondanks dat alleen de richtingen Beeldende Kunst, Grafisch Ontwerp en Illustratie exposeren, zijn er ook filmpjes en foto’s te zien. Illustrator Saskia Rasink studeert af met een boek over wandelen in Parijs. Daarnaast maakte ze mokken zonder oor en ander servies met de print van een Scandinavisch landschap. ‘Ik werk ook veel met objecten, niet alleen 2D. Ik ben wat dat betreft geen pure illustrator.’

‘Scandinavië en het design wat daar gemaakt wordt, inspireren mij al jaren. Ik verzamel oude boeken uit die landen uit de jaren zeventig en haal daar dan de mooiste dingen uit. Verder dan een stedentrip naar Kopenhagen ben ik echter nooit gekomen, want Scandinavië is zó duur!’ Geld verdienen doet ze al wel: onder andere met sandwichverpakkingen voor KLM en kaarten voor PostNL.

In Europa
Studiegenoot Agnes Loonstra volgde het voorbeeld van schrijver Geert Mak die in zijn bekende boek In Europa verhalen van mensen verzamelde. De kunststudent heeft hetzelfde gedaan, maar dan op de website waarbenjij.nu. Van 32 reizigers pikte ze een quote uit een reisverhaal en maakte daar een tekening bij.

‘Ik kwam erachter dat al die reisblogs openbaar zijn, dus ik heb allerlei reisverhalen van vreemden zitten lezen. Doordat de blogs privé zijn en bedoeld voor vrienden en familie, zijn ze veel eerlijker dan het beeld dat mensen bijvoorbeeld op Facebook van zichzelf creëren. Daardoor doen mensen hele open of bijzondere uitspraken, zoals iemand die rendiervlees ging eten.’

Diepgang
Werk met diepgang is er vooral te vinden bij de deeltijdstudenten Beeldende Kunst. Zowel de winnaar van de Lucasprijs als de winnaar van de JBZ Award zijn deeltijders.

Kunstenares en deeltijder Miek van Dongen gaat in haar werk Percipe illiu in op veranderende landschappen. Inspiratiebron voor het werk is de omlegging van de Zuid-Willemsvaart rondom Den Bosch. ‘Ik herken het landschap niet meer en voel me daardoor niet meer thuis in deze stad waar ik al zo lang woon.’

Door foto’s van het landschap te bekrassen, beschilderen of te bewerken met chemicaliën probeert Van Dongen zich het landschap toe te eigenen. ‘Niet vanuit melancholie of weemoed. Ik dwing mezelf zo om op een nieuwe manier naar het landschap te kijken.’ Acht vierkante stapeltjes zand naast elkaar in de ruimte geven de verschillende grondlagen in Den Bosch aan.

Op de Facebookpagina van Punt staan meer foto’s van de eindexpo in Den Bosch.