Avans mag student niet weigeren

Avans heeft een student de deur gewezen die een onvoldoende had behaald voor haar afstudeertraject. Maar volgens de rechter is dat geen geldige reden.

De rechters van het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs maakten er weinig woorden aan vuil: de Academie voor Sociale Studies Breda had de student gewoon opnieuw moeten inschrijven.

Student ontkent maken afspraak
Volgens de academie was met de student afgesproken dat zij haar studie zou staken als ze geen voldoende zou halen voor haar afstudeertraject. De student ontkent die afspraak en vindt dat ze geen eerlijke kans heeft gekregen om het afstudeertraject met een voldoende af te ronden.

Avans draait op voor kosten
Maar hoe dat ook zij, de academie had de student om deze reden sowieso niet kunnen weigeren, oordeelt de rechtbank. De student mag zich weer inschrijven en de hogeschool draait op voor de proces- en griffiekosten.