Student wil goedkopere kamer

Eerstejaarsstudenten hebben liever een goedkope kamer met gedeelde voorzieningen dan een duurdere ruimte met meer luxe. Studentenhuisvesters constateren een trendbreuk. Wonen Breburg heeft er nog niets van gemerkt.

Als gevolg van de economische crisis en de mogelijke afschaffing van de basisbeurs stelt de nieuwe lichting studenten haar eisen aan woonruimte bij. ‘Voorheen waren de grotere, nieuwere studentenwoningen met vaak eigen voorzieningen meer gewild. Maar nu letten nieuwe studenten in de eerste plaats op prijs’, zegt woordvoerder Remco de Maaijer van de Utrechtse studentenhuisvester SSH in de Volkskrant.

Keuken delen is geen probleem

Opvallend is dat studenten wel graag een eigen wc en douche willen, maar het geen probleem vinden de keuken te delen. En dan liever niet met vijftien huisgenoten, zoals in de oude complexen, maar met vier of vijf. Studenten vinden de locatie wel belangrijk. Complexen die verder van de onderwijsinstellingen of stadscentra af liggen, zijn steeds minder gewild, zo constateert de Volkskrant.

‘Wij merken niets van verminderde interesse voor zelfstandige wooneenheden’, zegt Teun Galjamse, manager studentenhuisvesting bij Wonen Breburg. ‘Misschien dat het aanbod in Utrecht anders is, maar de zelfstandige studentenwoningen van ons zijn erg in trek.’

Als voorbeeld noemt Giljamse het nieuwe wooncomplex Pax in het centrum van Tilburg. ‘De eerste 52 wooneenheden daarvan zijn net opgeleverd. Binnen anderhalf uur hadden we meer dan 150 aanmeldingen voor die woningen.’

‘Brabantse studenten zijn nuchter’

‘Misschien dat Brabantse studenten wat nuchterder zijn en minder gevoelig voor berichten over de crisis. Onze zelfstandige wooneenheden zullen voorlopig  nog wel in trek blijven’, zegt Giljamse.