Verkeersoverlast Avans ‘loopt spuigaten uit’

Buurtbewoners van Avans in Breda zijn het meer dan zat. De verkeersoverlast die ontstaat door het parkeerbeleid van de hogeschool loopt uit de hand. In een noodbrief aan de gemeenteraad vragen de bewoners om actie tegen Avans.

Het parkeerprobleem is in 2009 ontstaan nadat Avans voltijdstudenten de toegang tot het eigen parkeerterrein weigerde. Studenten met auto’s parkeren sindsdien hun wagens in de straten vlakbij de school, met alle gevolgen van dien. Sommige buurtbewoners zeggen nu meer dan 300 meter te moeten lopen om een geschikte parkeerplaats te vinden, zo meldt BredaVandaag.

Teleurstellend en asociaal
De buurtbewoners zouden het probleem aangekaart hebben bij Avans en zijn afgewimpeld met een standaardreactie over het parkeerbeleid. Dat hebben de omwonenden als teleurstellend en asociaal ervaren, valt te lezen op BredaVandaag. Met een noodbrief proberen de omwonenden de gemeente te dwingen tot actie tegen de hogeschool.

John Theeuwes, projectleider van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst van Avans, heeft de noodbrief ook ontvangen. ‘Ik was zeer verrast. Dit is de eerste keer dat we klachten horen uit de buurt sinds 2011. Toen hebben we inderdaad contact gehad met een aantal omwonenden. Maar dat onze reactie als asociaal werd ervaren, herken ik niet.’

Flyers en bekeuringen
Avans is zich bewust van de situatie. ‘Daarom zijn we deze week ook weer begonnen met flyeren in de wijk. Foutparkeerders krijgen een waarschuwing onder de ruitenwisser en vanaf volgende week volgen er bekeuringen. Verder zijn er folders gemaakt voor studenten met daarin onder andere informatie over parkeermogelijkheden rondom Avans.’