Eiwitten persen uit sinaasappelschillen

ATGM-studenten weten wel raad met het grasoverschot in Nederland en de sinaasappelschillen in de afvalbak. Ze halen er eiwitten uit die gebruikt kunnen worden om voedsel te maken.

In een biobased economy wordt biomassa zo efficient mogelijk ingezet. De laatste jaren wordt er – ook bij Avans – steeds meer onderzoek gedaan naar biobased technieken. Dit studiejaar is de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) gestart met een nieuwe training: bioraffinage.

Doel van het  onderzoek is kijken of je met behulp van bioraffinage producten uit afval kunt maken. Tweedejaarsstudenten gaan aan de slag met fruitschillen, gras en hennepstengels. Maar ook met pinda’s en algen. Die worden nu nog op beperkte schaal gebruikt en met het oog op de toekomst speciaal voor dit doel gekweekt.

Eiwitten
De studenten onderzoeken bruikbare componenten; ze bekijken bijvoorbeeld in welke fruitschil zich de meeste eiwitten bevinden zodat die gebruikt kan worden om voedsel te maken. Een andere groep studenten scheidt gras in een vezel en een eiwitconcentratie.

‘Door met een pers hoge druk op het gras of de fruitschillen uit te oefenen, vloeien de sappen en oliën eruit’, legt docent Aart van den Dool uit. De cellen van de schil worden vervolgens gelyseerd, ‘opengemaakt’, door ze te bevriezen en met kracht stuk te maken. Het poedermonster ondergaat het extractie-proces, de concentratie wordt uiteindelijk bepaald door een kleur-reactie; hoe donkerder blauw de vloeistof, hoe hoger de concentratie.

Duurzame verf
De sappen en vezels van de gebruikte afvalstromen worden op verschillende manieren gebruikt. Zo verwerken ze het geconcentreerde sinaasappelschilsap als geur in de zeep van een andere groep. Van de grasvezels kun je biobased kleding maken – al moet dat nog verder ontwikkeld worden volgens de studenten – en het grassap kun je gebruiken voor duurzame verf.

‘De biodiversiteit in grondstoffen is zo groot dat we elke dag weer iets nieuws scoren’, aldus Van den Dool. ‘Uiteindelijk maken de groepen studenten een financiële balans op. ‘Tijdens de pitches van de eindresultaten moet dan blijken of het ook een rendabele manier van bioraffinage is.’

Kijk voor foto’s van het bioraffinage-onderzoek van de studenten op Facebook.

bioraffinage7-max

Kees Rodenburg

- Avans 1e Hogeschool in afvalrecycling - Mooi en leuk werk! Dit is dan weer een uiting van slim-bezig bij ATGM.En ATGM gaat verder, want een andere project werkt aan zuivering van afvalwater door het eendekroos-plantje. Later meer hierover.

2013-09-26 09:02:59