Onderwijsakkoord: meer salaris docenten

Na slepende onderhandelingen is er toch nog een nationaal onderwijsakkoord gesloten. Er komt iets meer geld voor de salarissen van leraren. Ook moet de werkdruk omlaag.

Dat melden kabinet, werkgevers en vakbond CNV Onderwijs. Met het omstreden akkoord is 689 miljoen euro gemoeid. Twee andere vakbonden zetten geen handtekening onder het akkoord. Dat zijn de Algemene Onderwijsbond en Abvakabo/FNV.

De details worden pas na Prinsjesdag bekend en de partijen kunnen er nog weinig over zeggen. Wel komt er volgens hen ‘ruimte’ voor het salaris van leraren. Ingewijden bevestigen dat het salaris van leraren niet langer op de zogeheten nullijn blijft. Eerder liepen de onderhandelingen daarop stuk.

Versoberen secundaire arbeidsvoorwaarden
Daar staat tegenover dat de secundaire arbeidsvoorwaarden versoberd moeten worden, of zoals de ondertekenaars het noemen: ‘gemoderniseerd’. Dit betekent bijvoorbeeld dat oudere leraren langere werkweken moeten maken dan nu.

Hoe de partijen de werkdruk voor docenten willen verminderen, is ook nog niet bekend. Wel laten ze onderzoek verrichten naar “administratieve rompslomp in het onderwijs”.

De universiteiten zijn blij met het akkoord. Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU spreekt van een ‘fundament’ voor het versterken van het vertrouwen tussen overheid en onderwijs.

Nauwelijks investeren in onderwijs
Maar voorzitter Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen relativeert de feestvreugde. Met dit akkoord komt er wel extra geld voor het hbo, maar in het regeerakkoord staan ook ‘fikse bezuinigingen’. Al met al wordt er nauwelijks in het onderwijs geïnvesteerd, aldus De Graaf. ‘De structurele bezuinigingen worden maar voor een deel gecompenseerd.’