Verkeersplan voor Onderwijsboulevard

Met de start van het nieuwe studiejaar is ook de drukte weer terug op de Onderwijsboulevard in Den Bosch. De gemeente gaat nu een plan van aanpak maken om de veiligheid te verbeteren, zo is vorige week afgesproken tijdens een overleg op Avans. Eind september is het plan klaar.

Van de HAS tot het Duhamel College: elke dag steken duizenden scholieren en studenten de straat over. Dat levert regelmatig gevaarlijke situaties op. Twee verkeersambtenaren van de gemeente Den Bosch waren vorige week op Avans voor overleg.

Eind september
Aanwezig vanuit Avans waren adjunct-directeur Arnaud Opdam van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF) en John Theeuwes, projectmanager mobiliteit bij Avans. Vanuit het Stedelijk Gymnasium was er een vertegenwoordiger en er waren twee jongeren van ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, waaronder Avansstudent Jeffrey Pennings.

Alle zeven hebben hun eigen wensen op tafel gelegd en ter plekke is de situatie van de drukke verkeersweg bekeken. De verschillende oplossingen voor het verkeersprobleem zijn besproken. Eind september moet er een plan van aanpak liggen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

30 km/uur
De gemeente heeft de afgelopen tijd al een zogeheten intensiteitsonderzoek gedaan op de Onderwijsboulevard: onderzocht is hoeveel verkeer eroverheen rijdt en hoe hard er wordt gereden. Het grootste deel van de auto’s en bussen rijdt wel rond de 50 km/uur, maar dat is te hard. Officieel mag je in het Paleiskwartier namelijk maar 30 km/uur rijden, maar daar wordt zelden op gecontroleerd.

‘Veel mensen weten dat niet’, zegt Jeffrey Pennings, student Advanced Business Creation en woordvoerder van ROOD in Den Bosch. ‘Er staan wel enkele 30-borden aan de randen van het Paleiskwartier, maar die borden staan er te weinig, of op onlogische en onduidelijke plekken. Bovendien ga je als automobilist bij drukke verkeerspunten niet naar de borden kijken: dan let je op het verkeer.’ De jongeren van de SP zijn blij dat er een verkeersplan komt.

HOV-lijn
Ook DIF-adjunct-directeur Arnaud Opdam kijkt tevreden terug op het overleg. ‘Voor het eerst heeft Avans gesproken met de hoogste verkeersambtenaren van de gemeente. Naar mijn gevoel komt er nu meer schot in de zaak.’

Een deel van het probleem ligt in het feit dat de weg een HOV-lijn is. HOV betekent Hoogwaardig Openbaar Vervoer: een aantal belangrijke stad- en streekbuslijnen gaan over de Onderwijsboulevard. Een mogelijke oplossing is om die HOV-lijn te verplaatsen, bijvoorbeeld naar de Magistratenlaan (de weg langs het spoor).

Maar dat is volgens Opdam iets voor de lange termijn: ‘De provincie gaat over de busmaatschappijen: die geeft de boetes als ze niet op tijd rijden. Daar zijn dus weer andere partijen bij betrokken, naast de scholen en de gemeente. Dat kost tijd.’ Een andere optie is van de Onderwijsboulevard eenrichtingsverkeer maken, maar ook dat is niet een-twee-drie geregeld.

Zebrapaden of drempels?
Zebrapaden aanleggen lijkt op de korte termijn de beste oplossing om de verkeersveiligheid te verbeteren. Opdam: ‘In combinatie met meer heggen, zodat de voetganger gedwongen wordt op de goede plek over te steken. De bussen worden dan op momenten van drukte wel gehinderd door de overstekende voetgangers voor wie ze moeten stoppen. Maar drempels heb je 24 uur per dag last van.’