Studenten en docenten van verschillende technische opleidingen ontwerpen en maken de AvansSoleil; een solarboot met een biobased romp. Het doel is om er de Elfstedentocht mee af te leggen, op zonne-energie.
Het Avans Solar Mariteam van zo’n twintig studenten en docenten van de Academie voor Engineering en ICT werkt momenteel aan een boot die kan varen op zonne-energie. Het team zet in op een podiumplek bij de DONG Energy Solar Challenge 2014. Een variant op de Elfstedentocht die wordt gevaren door enkel solarboten; 220 kilometer in zeven dagen.
Ontwerpfase
Twaalf studenten zijn dit studiejaar begonnen met de ontwikkeling van de boot. Eind juni zal de de zevendaagse challenge in Friesland plaatsvinden. Ruud van Gastel, student Technische Bedrijfskunde is projectleider: ‘We zitten nu nog in de ontwerpfase waarin we de tekeningen maken en onderzoeken welke constructie het beste is.’
Studenten van onder meer de opleidingen Elektrotechiek, Mechatronica en Werktuigbouwkunde werken elk aan hun eigen disciplines. ‘Het is de eerste keer dat Avans mee doet aan deze race dus we hebben nog geen boot die we verder kunnen ontwikkelen’, aldus Ruud. ‘In 2010 deden twee oud-studenten mee op persoonlijke titel, zij hebben hun kennis aan ons overgedragen. Maar eigenlijk zijn we vanaf nul begonnen.’
‘Wij willen de romp zo duurzaam mogelijk maken’
Bijzonder is dat de AvansSoleil een biobased romp krijgt. ‘Normaal gesproken worden daar chemische materialen voor gebruikt, wij willen de romp zo duurzaam mogelijk maken. Die zal daardoor wel zwaarder worden, dat moeten we dan ergens anders weer compenseren.’
Een van de studenten zal de boot gaan bemannen en wordt daarbij ondersteund door een ander teamlid vanaf het vaste land. Hij of zij legt dezelfde route in een auto af. ‘Die persoon adviseert het bemanningslid over de meest efficiënte vaarroute. De teamleden hebben constant contact.’
Eén volle accu
De tweejaarlijkse DONG Energy Solar Challenge start 28 juni. Maar dat gegeven is in Nederland natuurlijk geen garantie voor de benodigde zonne-uren. ‘Elk team start daarom de week met één volle accu. Daar moet je het mee doen. Als de zon niet schijnt, zal het dus wat langer duren om de finish te bereiken’, verklaart Ruud.
Het team hanteert een strakke planning. Naar verwachting is de romp in december afgebouwd en kan de AvansSoleil in maart zijn eerste testvaart maken op de Bredase grachten. Je kunt het Avans Solar Mariteam volgen via Facebook en Twitter.
Punt. Of had jij nog wat?