Studenten pakken leegstand aan

Tweedejaarsstudenten Bestuurskunde in Den Bosch bedachten oplossingen voor problemen van lokale overheden. Zo dook de projectgroep van Joey Engelen, Freek van Haren, Luuk Wigard en Stefan van Tongeren in de kwestie van winkelleegstand in de gemeente Bergeijk.

De tweedejaarsstudenten kregen afgelopen blok het vak ‘beleidsconstructie’. In projectgroepen moesten zij beleidsplannen schrijven voor vier verschillende opdrachtgevers: de gemeenten Bergeijk, Waalwijk en Geldermalsen en de politie van Oosterhout. De vraagstukken gingen over wildplakken van posters en dak- en thuislozen, maar ook over gemeentelijke samenwerking.

12 procent leegstand
De groep van studenten Joey Engelen, Freek van Haren, Luuk Wigard en Stefan van Tongeren verdiepte zich voor Bergeijk in de winkelleegstand waar die gemeente mee kampt. ‘In Bergeijk is de winkelleegstand 12 procent, tegenover een landelijk gemiddelde van 8 procent’, legt Freek uit. ‘Dat zit er dus ver boven.’

De gemeente Bergeijk heeft zo’n 18.000 inwoners. Het dorp Bergeijk is de grootste van vijf kernen. Freek: ‘Er zitten zo’n zeventig winkels in de gemeente. Franchise-winkels zoals de Hema, Blokker en Kruidvat hebben geen problemen, maar de lokale middenstand heeft het zwaar. Door de economische crisis en door de concurrentie van webshops.’ De lege panden in het centrum van Bergeijk vindt de gemeente geen gezicht.

Japanse methode
De Bestuurskundestudenten moesten het probleem aanpakken volgens de ‘Japanse methode’. Joey: ‘Dat betekent eigenlijk gewoon kijken bij andere overheden en goede ideeën kopiëren. Wij zijn naar Roermond en Weert gegaan ter inspiratie. Roermond omdat die bekend staat om zijn goede city branding en Weert omdat het eind september tot de groenste stad van Europa is bekroond.’

Eén van de oplossingen van de studenten voor de leegstand is namelijk de titel van Bergeijk als ‘groenste dorp’ vergaand uit te buiten. Freek: ‘Dat groene imago moet Bergeijk echt veel beter benutten. Er zitten twee grote vakantieparken vlakbij, dus organiseer evenementen, kleed het dorp speciaal aan, enzovoort. Dat trekt toeristen en dus klanten voor de winkeliers.’

Gezamenlijke webshop
Eén andere oplossing die de tweedejaarsstudenten “afkeken” van Weert is online een ‘regio-store’ opzetten. Joey: ‘In Weert zijn de ondernemers uit de lokale middenstand samen een webshop begonnen, om de concurrentie met grote webwinkels aan te gaan. Inwoners van Weert kunnen online winkelen bij hun favoriete bakker of groenteboer. De winkeliers kunnen zelf hun dagacties op de website zetten.’ De gemeente was vooral over dit idee erg enthousiast.

bsk_leegstand_lunchroom_max

De studenten bedachten ook een aantal tijdelijke oplossingen voor de leegstaande panden. Freek: ‘Bijvoorbeeld de winkelruiten bestickeren met informatie voor toeristen, zoals fietsroutes. Ook kunnen bedrijven buiten het centrum, zoals een autodealer, bouwmarkt of tuincentrum, hier een “etalage op afstand” inrichten. En in Roermond zagen we een 3D-sticker van een horecazaak met een wervende tekst erbij om nieuwe ondernemers te prikkelen: “Zo mooi kan uw lunchroom worden…”.’

petra driessen

Tjee bestuurskunde, japans of gejat, who cares jullie zijn behoorlijk innovatief bezig :-)