Techniekstudenten maken elektrische auto

Tijdens de open dag van zaterdag 2 november is er in de Techniekhal in Den Bosch een bijzonder object te zien. Een klassieke sportauto is, met behulp van Elektrotechniekstudenten, omgebouwd tot elektrische auto en is die dag te bewonderen.

De klassieke sportauto is gemaakt uit onderdelen van oude Citroën 2CV’s (beter bekend als de eend). De auto is met nieuwe onderdelen volledig elektrisch gemaakt en het besturingssysteem is aangesloten op een touchscreen.

Wedstrijd
De wagen werd gebouwd voor de Electric Sports Car Build-Off, kortweg ESCBO. Dat is een landelijke wedstrijd georganiseerd door Siemens, waarin verschillende teams tegen elkaar strijden in het ombouwen van de beste elektrische sportauto voor een budget van maximaal 20.000 euro.

Avans deed voor het eerst aan de wedstrijd mee. ‘Wij hebben geen autotechniek in huis’, vertelt Elektrotechniek-docent Peter van den Berg. ‘Maar toen het bedrijf Actemium, een automatiseerder uit Veghel en een vaste relatie van onze academie, vroeg om samen een team te vormen, was het antwoord natuurlijk ja.’

Slalommen en remmen
Bijna het hele vorige studiejaar is er gebouwd en nu staat het eindresultaat dus op de open dag. Vier Elektrotechniekstudenten van de major Industriële Automatisering bouwden mee. Ook mensen van Actemium en Avansmedewerkers Frans Schapendonk, Robbert Vulders en Grad Kuipers hielpen mee. De techneuten proberen de wagen nog geschikt te maken voor de openbare weg.

Uit vier bedrijfsteams en vier hogeschoolteams werden uiteindelijk twee winnaars van de wedstrijd gekozen: het team van Fontys Eindhoven en het team van WP Haton. Tijdens het finale-evenement, deze zomer op vliegveld Valkenburg in Katwijk, bewezen zij het snelste en beste te kunnen slalommen, rijden, remmen, enzovoort.

150 km per uur
Van den Berg: ‘We gingen niet voor de winst: meedoen voor de eerste keer, zonder zelf autotechniek in huis te hebben, was al fantastisch. We hebben een elektrische auto gebouwd die al 150 kilometer per uur heeft gehaald en die in 10 seconden van stilstand van 90 kilometer per uur kan gaan. Tijdens de open dag kan er, bij droog weer, in gereden worden. De boodschap aan de bezoekers is: techniek is leuk.’

eletrische_auto3_max