Offshore: drones op de zeebodem

Baggeren met onbemande drones, plastic afval opvissen met speciale netten en meer innovatieve ideeën. Donderdag werd op Avans in Den Bosch het jaarlijkse Offshore Symposium gehouden, aansluitend op de minor Offshore Engineering.

Zoals elk jaar presenteerden groepen studenten de ideeën die zij voor een opdrachtgever uit de offshore-industrie moesten bedenken op een mooi vormgegeven poster. Een jury beoordeelde alle posters.

Plastic soep
Enkele groepen hadden zich verdiept in de ‘plastic soep’, grote verzamelplekken (‘gyres’) afval die op de oceanen drijven. De groep van zes Bredase Werktuigbouwkundestudenten Tim, Kevin, Menno, Lauren, Jimmy en Ivo hadden zich verdiept in de netten. Speciale catamaran-boten (‘harvesters’), met hele fijne planktonnetten, zouden de kleinste plastic deeltjes nog uit het water kunnen vissen.

De boten werken op zonne-energie en zijn onbemand. Het idee is innovatief en duurzaam, maar het probleem is groot: om één gyre schoon te krijgen moeten honderd harvesters 45 jaar lang afval opvissen. En wie gaat dat betalen? Ivo: ‘Die stukken oceaan zijn van niemand. Alle landen trekken hun handen er vanaf.’

Winnend idee
De winnende poster kwam uiteindelijk van vijf techniekstudenten van de Haagse Hogeschool, die de minor op Avans volgen. Zij bedachten het meest innovatieve idee. In opdracht van IHC Merwede ontwierpen ze twee modellen ‘dredging drones’: baggerende drones dus. Deze onbemande voertuigjes moeten in en rond havens de bodem schoon gaan maken, zonder dat iemand ze ziet of er last van heeft.

Nu worden de bodems van havens schoongehouden door grote baggerschepen. Zij houden alle vaarroutes vrij en zorgen dat het water in en rond de haven diep genoeg is voor alle schepen. De baggerschepen zijn groot en liggen de handelsschepen soms in de weg. Bovendien is het proces duur, arbeidsintensief en is er een grote CO2-uitstoot voor de omwonenden van de haven.

De studenten van de Haagse Hogeschool bedachten dat het grote baggerschip op de oppervlakte eigenlijk een overbodige factor is. Dus verplaatsten zij het proces naar ónder water. ‘De drones zijn niet groter dan twee meter breed en hoog. Ze rijden rond over de bodem en voeren via een slang de bagger af. De mini-versie is volledig autonoom’, vertelt student Maurice Mulder. Opdrachtgever IHC Merwede is enthousiast en wil de drones gaan ontwikkelen. ‘Dit is de toekomst’.

Rouleren
Het symposium werd voor de vijfde en voorlopig laatste keer gehouden op Avans in Den Bosch. Het groeiende ‘HBO Offshore Network’, dat begin 2013 werd opgericht, neemt namelijk vanaf volgend jaar de organisatie van het symposium over en dan gaat het rouleren langs andere hogescholen. In 2014 is het symposium in Rotterdam.

offshore2013_drones_max