Studenten hebben nog 60 jaar te leven

Studenten van nu hebben naar verwachting nog ruim zestig jaar te leven. Mannen worden gemiddeld zo’n 82 jaar en vrouwen 86 jaar, voorspelt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De levensverwachting van Nederlanders stijgt nog steeds. Zo’n tien jaar geleden was de voorspelling dat hoogopgeleide mannen 79 jaar oud zouden worden. Hoogopgeleide vrouwen hadden nog zes jaar extra voor de boeg. Intussen hebben mannen er in de vooruitzichten drie jaar bijgekregen en zullen ook vrouwen nog een jaar ouder worden.

Hoogopgeleiden worden ouder
Hoogopgeleiden worden ouder dan laagopgeleiden. Een mannelijke twintiger die alleen de basisschool heeft afgemaakt, zal zo’n 76 jaar worden. Een laagopgeleide vrouw zal nog net de tachtig halen. Maar ook zij leven langer dan voorheen.

Kwiek tot je zeventigste
Misschien nog wel belangrijker dan het verschil in levensverwachting is dat hoogopgeleiden veel langer gezond blijven dan laagopgeleiden. Terwijl een twintiger zonder diploma’s waarschijnlijk rond zijn 55ste gezondheidsproblemen krijgt, blijven oude hoogopgeleiden kwiek tot ze in de zeventig zijn. Pas dan komt de klad erin.

Anon

Ik las nog niet zo lang geleden dat de helft van alle meisjes die nu worden geboren, de 100 halen. Toch wel bizar hoe hoog de levensstandaard aan het worden is. Maar hey, AOW moet op 65 blijven!

2013-11-11 09:30:42