Advies voor Bredase werkzoekenden

Slechte vooruitzichten op de arbeidsmarkt, stijgende werkloosheid en teruglopende middelen van de gemeente. De groei van het aantal uitkeringsgerechtigden baart de Bredase gemeenteraad zorgen. Studenten van de minor HR Advies onderzoeken succesfactoren die langdurig werklozen terugbrengen in het reguliere arbeidsproces.

‘De groep  bestaat uit werkzoekenden in de meest uiteenlopende situaties; zoals daklozen en mensen die vanwege persoonlijke problemen hun baan zijn kwijtgeraakt. De afgelopen jaren is deze groep vanwege de crisis gegroeid. Zo zijn er ook net-afgestudeerden bijgekomen die nu niet op de arbeidsmarkt terecht kunnen, legt Joyce van der Wijst uit, een van de studenten die aan het adviesproject voor de gemeente Breda werkt.

Succesfactoren
De studenten onderzoeken en analyseren de faal-, maar met name de succesfactoren voor herintreding op de arbeidsmarkt. Het proces wordt bekeken vanuit de verschillende partijen. Wat kunnen werkzoekenden zelf doen? Wat is de rol van de werkgever hierin, wat is bijvoorbeeld het effect van een werkgeversmarkt voor werkzoekenden? En wat kan de gemeente hierin betekenen?

‘Sommigen moeten opnieuw leren solliciteren omdat ze dat al dertig jaar niet meer hebben gedaan’, daar kan een klantmanager van ATEA Groep bijvoorbeeld bij helpen zegt Joyce. En de gemeente biedt omscholing in verschillende vormen. ‘Werkzoekenden moeten ook verder durven kijken, solliciteren op een baan waar je niet gelijk aan zou denken.’

Boekje
De studenten interviewden dertig ex-uitkeringsgerechtigden die momenteel weer minimaal een jaar actief zijn op de arbeidsmarkt. Uit deze gesprekken blijkt dat motivatie een essentiële factor is in het re-integratietraject. ‘Doorzettingsvermogen is heel belangrijk; je moet het echt willen’, aldus minorstudent Simone Pardoel. ‘Daarnaast geven ze aan structuur nodig te hebben. Bezig blijven, door ook vrijwilligerswerk te doen of stage te lopen.’

Momenteel zijn de studenten de bevindingen aan het inventariseren, eind januari overhandigen zij het adviesrapport aan de gemeente Breda. De ervaringen van de geïnterviewde worden opgeschreven, gebundeld in een boekje en aangeboden aan Bredase werkzoekenden.