Biobased romp voor solarboot afgerond

    De biobased romp van de AvansSoleil, een solarboot waar twintig Avansstudenten keihard aan werken, is deze week afgerond. Het Avans Solar Mariteam zet in op een podiumplek bij de DONG Energy Solar Challenge 2014; een variant op de Elfstedentocht die wordt gevaren in juni door enkel solarboten.

    Het Avans Solar Mariteam werkt momenteel op de Lovensdijkstraat in Breda aan een boot die kan varen op zonne-energie. Bijzonder is dat de AvansSoleil een biobased romp krijgt. De studenten zijn dit studiejaar begonnen met de ontwikkeling van de solarboot, elke student heeft zijn eigen specialisatie. Noud Verweijen, derdejaarsstudent Werktuigbouwkunde werkt in het kader van de minor Offshore aan het project. Zijn taken: het ontwerpen en realiseren van de rompconstructie.

    ‘Ik houd me onder meer bezig met de weerstandsfactor van de romp. De vorm was al bekend omdat we een bestaande mal gebruiken. Wel heb ik gekeken naar het skelet, waar er extra versteviging nodig was bijvoorbeeld’, legt Noud uit. ‘En natuurlijk naar de buitenkant, die moet uiteindelijk zo glad mogelijk zijn voor zo min mogelijk weerstand.’

    Foto: Susan Docters

    Vlasvezel en hars
    De mal kregen de studenten in twee delen binnen. Die zijn eerst opgepoetst en voorzien van een loswas. ‘Daardoor kunnen we de romp straks gemakkelijk uit de mal tillen’, zegt Noud. Vervolgens zijn beide delen bespoten met de groene kleur die de boot krijgt. ‘Daar is niets biobased aan, maar daar wordt ook onderzoek naar gedaan bij Avans dus zeker iets om mee te nemen voor de volgende keer.’

    Daarna konden de studenten daadwerkelijk beginnen aan het biobased gedeelte van de romp. Deze wordt namelijk van vlasvezel en biobased hars gemaakt in plaats van chemische plastics zoals polyester of carbon. ‘De vlasvezels hebben we in verschillende richtingen in de mal gelegd, dat zorgt voor een betere structuur en dus sterkte.’

    Foto: Susan Docters

    Leidingen
    Tussen de stroken vlasvezel is een systeem van leidingen aangebracht. ‘Door de twee delen van de mal daarna vacuüm te trekken wordt de hars door de vertakkingen gezogen. Als die opdroogt in het vlasvezel krijg je een supersterke constructie van de romp’, aldus Noud.

    Als de twee delen van de romp zijn uitgehard en de leidingen verwijderd, kunnen ze aan elkaar gelijmd worden. ‘Ook weer met dezelfde biobased hars, maar dan vermengd met microbolletjes gevuld met lucht. Hierdoor wordt de lijmverbinding lichter dan wanneer je alleen hars gebruikt.’

    Foto: Susan Docters

    Zwaarder
    Het biobased gehalte van de solarboot weegt zwaarder dan die van tegenstanders in de competitie, geeft de student aan. ‘Mogelijk heeft hij daardoor een betere motor nodig dan een boot met een carbon romp. Dat nemen andere studenten weer mee in hun onderzoek en ontwerp.’

    De biobased romp is de afgelopen twee weken gerealiseerd en kan nu uit zijn mal getild worden. Het team hanteert een strakke planning. Naar verwachting kan de AvansSoleil in maart zijn eerste testvaart maken. Je kunt het Avans Solar Mariteam volgen via Facebook en Twitter.

    Kijk voor meer foto’s van het bouwproces op de Facebookpagina van Punt.

    Foto: Susan Docters

    DEEL DIT ARTIKEL

    REAGEER OP DIT ARTIKEL

    * Verplicht veld

    REACTIES

    • Zo te zien zit “de vaart er al in”. Goed werk en veel succes!!
      Eef Zuurhout
      docent TB Tilburg

    TRENDING OP SOCIAL
    Volg voor het laatste nieuws @PuntAvans

    Volg Punt.