Economen bij de Voedselbank

Studenten van de opleidingen Accountancy en Bedrijfseconomie in Den Bosch lopen een ‘maatschappelijke stage’ bij de Voedselbank Den Bosch en omgeving. In duo’s moeten ze een middagje helpen met voedsel sorteren en verdelen.

Een beetje onwennig staan Bedrijfseconomiestudent Max Candel en Accountancystudent Bram Danen stipt half één in de kantine van het Voedselbank-pand in Rosmalen. Met hun merkkleding en hippe sneakers steken ze af tegen de andere vrijwilligers van de Voedselbank Den Bosch. De twee Avansstudenten komen een middagje helpen.

Eieren
De middag is in het distributiecentrum altijd wat rustiger dan de ochtend, maar magazijnmeester en stagebegeleider Safa weet wel een leuk klusje: eierdozen vullen met verse eieren. Grote pallets vol eieren moeten verdeeld worden in doosjes van 6 stuks. De oude eierdozen moeten Bram en Max controleren, of ze nog stevig genoeg zijn. En met een dikke zwarte stift moet de datum doorgestreept worden. Safa: ‘Anders gaan mensen zeuren dat ze oude eieren krijgen.’

MVO-leerroute_Voedselbank3_max

Deze week worden er 508 huishoudens voorzien van voedsel. De Voedselbank Den Bosch en omgeving heeft zeven verdeelpunten. Het is een grote logistieke operatie om het juiste pakket bij het juiste verdeelpunt en gezin te krijgen, zeker omdat de Voedselbank ook doet aan zogeheten ‘jarige-job-pakketten’ voor kinderen. Die moeten precies op de juiste dag bij het juiste kind zijn.

Groter pand
De Avansstudenten hebben ondertussen nauwelijks bewegingsruimte in hun krappe werkhoekje, geblokkeerd door een grote toren van cherrytomatenbakjes. Het pand in Rosmalen is nu nog behelpen, beaamt ook Safa, maar de Voedselbank verhuist begin 2014 naar een groter pand in de Jagersheuvelstraat in Den Bosch. Daar krijgen de vrijwilligers veel meer ruimte en betere koel- en schoonmaakvoorzieningen.

Er werken in totaal 105 vrijwilligers voor de Voedselbank. Van chauffeur tot leidinggevende: niemand krijgt betaald. De meesten zitten werkloos thuis of kunnen niet (meer) werken. Max en Bram vinden een middag onbetaald bikkelen geen probleem. Max: ‘Ik had veel zin om hiernaartoe te gaan, om mee te maken hoe het gaat bij de Voedselbank. Een paar weken geleden hebben we al een rondleiding gehad hier. Mijn eerste indruk was: het is behelpen! Zo’n oud en klein pand, het is eerder een grote schuur. Maar met de middelen díe er zijn, wordt er zo professioneel mogelijk gewerkt.’

MVO-leerroute_Voedselbank_max

Leerroute
In totaal gaan vier duo’s meelopen bij de Voedselbank, waarover ze achteraf een reflectieverslag schrijven. Ook moeten ze de Voedselbank onderzoeken op zaken als transparantie over de verkregen middelen. De acht studenten volgen de MVO-leerroute (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) van de Academie voor Financieel Management.

Docent Brendy Boogaard: ‘Die route loopt van het tweede tot het vierde jaar. Dit blok staat de non-profitsector centraal. Studenten kunnen ervoor kiezen zo’n route buiten het normale curriculum te volgen, naast hun gewone lessen. Bij hun diploma-uitreiking krijgen ze dan een extra certificaat.’

Missie
Tijdens de MVO-leerroute gaat Boogaard met het selecte clubje in op de actualiteiten rondom MVO en leert ze de studenten dat de waarde van een onderneming niet alleen zit in de economische waarde, maar ook in de maatschappelijke waarde. Zoals bij de Voedselbank. Bovendien denkt de docent dat het goed is voor studenten om iets extra’s te doen, ook voor hun eigen CV.

Het is Boogaards missie om al vroeg maatschappelijk bewustzijn te creëren bij financiële professionals. ‘MVO is mooi, maar in de praktijk draait het in het bedrijfsleven toch vooral om Profit en minder om People en Planet. Dus ik dacht: waar beter dan in het hoger onderwijs kun je de economen van de toekomst maatschappelijk bewustzijn meegeven?’

MVO-leerroute_Voedselbank4_max