Ook prestatieafspraken in mbo

Na universiteiten en hogescholen gaan ook mbo-instellingen prestatieafspraken maken met minister Bussemaker van Onderwijs. Zij wil onder meer excellentietrajecten voor de beste mbo’ers.

In het regeerakkoord stond al dat er 250 miljoen euro beschikbaar komt voor prestatieafspraken met het mbo. De onderwijsinstellingen moeten meer onderwijs gaan geven, hun niveau verhogen en zich sterker op de arbeidsmarkt richten. Wie goed presteert, krijgt meer geld.

Slechte imago
De minister hoopt dat het slechte beeld van het middelbaar beroepsonderwijs verandert. ‘Ouders moeten hun kinderen weer met een gerust hart op het mbo kunnen doen’, zegt ze tegen het Algemeen Dagblad.

Prestatieafspraken omstreden
De minister heeft nog niet bekendgemaakt waarop ze de mbo-instellingen precies wil afrekenen. In het hoger onderwijs zijn de prestatieafspraken omstreden. Volgens juristen zouden de afspraken tegen de wet indruisen. De Hogeschool Leiden voert een rechtszaak die de afspraken op losse schroeven kan zetten.