Studenten in actie tegen rijstverspilling

Jaarlijks wordt er 40 procent rijst verspild in Nederland. Tweedejaarsstudenten van de opleiding Small Business & Retail Management in Breda willen daar iets aan doen. Zij komen met de ‘Bio Beaker’.

Vijf dames richtten de student company Eco Cup Nederland op. ‘De Bio Beaker staat symbool voor een portie rijst voor één persoon. Rijst afmeten doet eigenlijk niemand, veel mensen gooien al gauw het hele pak in de pan. Met de Bio Beaker kun je zonder iets af te lezen precies de juiste hoeveelheid gebruiken’, vertellen Laura van Otterloo en Sanne de Laat. Het idee ontstond nadat de studenten een artikel lazen over rijstverspilling. ‘We schrokken daar heel erg van. We wisten niet dat rijstverspilling zo’n groot probleem was. Bij de productie van rijst komt er methaangas vrij en dat is slechter voor het milieu dan CO2’, aldus Laura.

Duurzaam materiaal
Het materiaal dat voor de beker wordt gebruikt is niet belastend voor het milieu. ‘Duurzaamheid is tegenwoordig echt een trend. Daarom hebben we voor bioplastic gekozen, dat wordt gemaakt uit natuurlijke producten zoals zetmeel. Ook is het composteerbaar.’

De Bio Beaker is echter niet het belangrijkste van het project. ‘We willen vooral het probleem onder de aandacht brengen. We hebben enquêtes afgenomen en daaruit bleek dat heel veel mensen niet weten hoeveel rijst er wordt verspild. Daar willen wij verandering in brengen. Het gaat dus meer om het verhaal erachter’, legt Laura uit.

Naamsbekendheid
De studenten zijn al volop bezig om het product onder de aandacht te brengen. Zo hebben ze al contact gehad met TV-kok Rudolph van Veen. ‘We wilden graag een bekende Nederlander benaderen die ons kon helpen. We dachten gelijk aan Rudolph, hij is een hele enthousiaste man die mensen aanspreekt. Daarnaast zet hij zich graag in voor duurzaamheid. Hij heeft ons uitgenodigd voor een gesprek’, aldus Sanne.

Biologische winkels
Het is uiteindelijk de bedoeling de Bio Beaker via een eigen webshop te gaan verkopen, maar ook staan er gesprekken met biologische winkels op de planning. ‘De Bio Beaker mag niet in de schappen verdwijnen, want het gaat vooral om het verhaal er achter. Er moet dus echt iets van een stand komen. Daarover gaan we nu praten en hopelijk volgt daar een samenwerking uit’, vertelt Laura.

De Bio Beaker wordt waarschijnlijk vanaf januari verkocht. Het doel is om er minimaal tweehonderd te verkopen. Een deel van de opbrengst gaat naar een goed doel, dat de dames nog moeten uitkiezen.

Dirk

De Bio Breaker kan juist het middel zijn dat de mensen triggert er wel mee om te gaan/er aan te denken. Ja mensen kunnen ook een 'normaal' kopje gebruiken, maar dit gebeurt blijkbaar niet actief genoeg. In mijn ogen: leuk/goed idee & succes ermee!

2014-02-17 16:29:47

APJ. Kurstjens

bio beaker ?, Het bewust maken van consumenten is uiteraard erg nuttig. het middel in dit geval, de bio beaker , overbodig. Een kopje of glas ,in elke keuken aanwezig ,does the trick. productie van bio beaker?? word dan overbodig.

2014-02-09 13:23:50

Anja

nooit van nasi goreng gehoord!!!!!!

2014-02-07 16:29:01

Charlotte Timmerman

Veel mensen zijn er niet van op de hoogte dat er zo veel rijst wordt weggegooid, terwijl toch in bijna elk huishouden maatbekers staan en weegschalen. Door de Bio Beaker willen wij hier toch verandering in brengen! Groet, Charlotte namens Bio Beaker

2013-12-10 17:53:57

Charlotte Timmerman

Hallo Karin, een koffiekopje is een handig middel maar het geeft geen onderscheid in man/vrouw, leeftijd of grote/kleine eter. Dit gaan wij wel toepassen bij de Bio Beaker. Ook is de Bio Beaker van bioplastic, geheel milieuvriendelijk dus.

2013-12-10 17:47:11

Karin

Leuk idee, maar in hoeverre is het zinvol. Mensen die niet van weggooien houden meten rijst e.d. toch al af en de rest krijg je mijns inziens niet aan het meten met een biobeker. Ik meet het zelf gewoon af in een koffiekopje. Die heb ik toch al staan

2013-12-10 09:51:33

Laura van Otterloo

Wat betreft de adh zijn we van plan verschil te maken tussen de grote en kleine eter, of man/vrouw of leeftijd. We hopen tijdens de gesprekken komende weken hier meer duidelijkheid in te krijgen. Groet Laura van Otterloo

2013-12-09 20:36:58

Laura van Otterloo

Beste Sjoerd, het product zal gemaakt worden van bioplastic en dit worden durable bekers dus geen disposable zoals hierboven geschreven staat. We hebben komende week gesprekken staan met verschillende leveranciers dus zijn hierin nog wel zoekende.

2013-12-09 20:31:14

Sjoerd Konings

2 is de hoeveelheid weggegooid voedsel niet recht evenredig met de voedselbehoefte/-consumptie? ik kan namelijk bij ons gezin van 5 moeilijk inschatten of iedereen veel of weinig honger heeft. meestal is er juist te weinig als ik 1,5 keer de adh pak.

2013-12-09 18:55:55

Sjoerd Konings

2 vraagjes 1 Hoe gaan jullie deze Bio Beaker dan vervaardigen? is dit niet meer milieubelastend? Biopolymeren zijn wel biologisch afbreekbaar of kunnen lang mee gaan. maar beiden komt niet veel voor, ook druk je hier mee op de voedsel stapel.

2013-12-09 18:53:43