Twee zebrapaden op Onderwijsboulevard

Op de Bossche Onderwijsboulevard komen twee zebrapaden voor voetgangers, waarvan één bij Avans voor de deur. De gemeente Den Bosch schrijft dat in een zogeheten ‘voorgenomen verkeersbesluit’, dat dit weekend is gepubliceerd.

Met het aanleggen van twee zebrapaden hoopt de gemeente de verkeersveiligheid voor voetgangers te verbeteren, terwijl de overlast voor de andere weggebruikers beperkt blijft. Eén zebrapad komt precies tussen de hoofdingang van het Avans-hoofdgebouw en de hoofdingang van de kunstacademie. Het andere zebrapad komt bij de T-splitsing van de Onderwijsboulevard met de Leeghwaterlaan.

Gevaarlijke situatie
De verkeerssituatie op de Onderwijsboulevard baart Avans en de andere scholen al langere tijd zorgen. Van de HAS tot het Duhamel College: elke dag steken duizenden scholieren en studenten de straat over. Dat levert regelmatig gevaarlijke situaties op. Alleen al in 2012 gebeurden er acht verkeersongelukken op de Onderwijsboulevard.

In december 2012 kaartten de schoolbesturen het probleem gezamenlijk aan bij de gemeente. Ook de politiek bemoeide zich er mee. ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, verzamelde handtekeningen onder studenten en scholieren via een online petitie en door ter plekke bij de scholen te gaan flyeren. In april 2013 werden driehonderd handtekeningen aangeboden aan wethouder Jan Hoskam van Verkeer en Vervoer, om zo meer vaart te zetten achter het politieke proces.

Twee kanten
Het verkeersprobleem heeft twee kanten. Aan de ene kant is er de onvoorzichtigheid en lef van de overstekende voetgangers. De studenten en scholieren zijn tieners en twintigers met haast om hun les of tentamen te halen, vaak druk pratend met elkaar. Zij steken vaak redelijk onbevreesd en massaal over. Want als je je met twintig man voor een bus gooit, dan moet die wel stoppen.

Aan de andere kant wordt er door auto’s te hard gereden, zeker als je bedenkt dat het Paleiskwartier officieel een 30 km-zone is. Daarbij komt dat de Onderwijsboulevard een HOV-lijn is (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), wat betekent dat er een aantal belangrijke stad- en streekbuslijnen overheen lopen. En die bussen moeten op tijd rijden, dus ook die rijden vaak stevig door.

Chaos tijdens spits
Tel daarbij op de vele in- en uitritten naar parkeerterreinen en -garages, de afslagen naar zijwegen en de wachtrijen voor slagbomen, en de chaos tijdens de spits is compleet. ‘Zebrapaden aanleggen is voor nu de beste oplossing om de verkeersveiligheid te verbeteren’, aldus verkeersambtenaar Arnold Bongers.

Het voorgenomen verkeersbesluit ligt tot maandag 23 december ter inzage in het Stadskantoor van de gemeente Den Bosch en is hier online te lezen. Belanghebbenden hebben twee weken de tijd om op het verkeersbesluit te reageren, voordat het definitief wordt. In 2014 worden dan de werkzaamheden voor de aanleg van de zebrapaden in gang gezet. Bongers: ‘Die liggen er dan op z’n vroegst in februari of maart.’

Michael

Als de onderwijsboulevard een HOV-lijn is kunnen ze er beter een busbaan van maken (ongeveer tussen Duhamel en Avans/parkeergarage paleiskwartier) zodat al het doorgaande verkeer geweerd wordt. En op de busbaan zebrapaden aanleggen.

2013-12-20 10:49:32

Michael

Auto's en bussen moeten echter dan wel stoppen. Ik maak vaak zat mee dat auto's (en soms ook bussen) nog net even gas bij geven. Ook al heb je voorrang op een zebrapad. Dit gebeurt ook bij fietsers die van rechts komen.

2013-12-20 10:47:02

Twan

Het duurt twee maanden omdat de gemeente 's-Hertogenbosch een nieuw verkeersbesluit neemt. Belanghebbenden kunnen hierop in bezwaar gaan bij de gemeente en deze procedure kost eenmaal tijd.

2013-12-10 13:25:59

..

Als ik zou kunnen kiezen zou ik wel via een zebrapad gaan. Het is namelijk niet zo dat je ervoor om moet lopen.

2013-12-10 09:53:19

Anoniemus

Het is nog niet ideaal, maar het is al een stuk beter dan 'niks'. Heeft alleen wel weer jaren moeten duren voor zo'n simpel zebrapad, terwijl het al veel eerder had moeten gebeuren pff...

2013-12-10 08:38:04

Anon

Dan lijkt het me wel handig dat alle studenten ook daar oversteken, anders heb je er dus nog altijd niets aan... Ik denk dat dat nog een uitdaging wordt. En waarom duurt de aanleg van een zebrapad 2 maanden?

2013-12-10 07:55:17

theo

Inrit naar Avans garage en de andere parkeerterreinen is veel te druk. Bovendien ligt deze inrit te dicht bij de kruising. Het inrijden vanaf de Onderwijsboulevard is een crime: * bochtstralen veel te kort; * verhoging en kruisend verkeer.

2013-12-09 22:08:35

connie

Naar mijn idee zal een zebrapad maar een gedeelte oplossen. Auto's moeten nog steeds over het voet en fietspad. Het is daar gewoon te druk en weinig overzicht. Daarnaast staan er ook nog regelmatig bussen en lossende vrachtwagens.

2013-12-09 16:42:53