Gemeente Breda gelooft in studentenapp

Vanwege de economische crisis zijn er nogal wat braakliggende terreinen, ook in Breda. Avansstudenten hebben, in opdracht van de gemeente, een app ontwikkeld waarmee bewoners zelf ideeën kunnen aandragen voor deze terreinen.

‘We hebben meer ruimte dan plannen’, zegt Alfred Arbouw, wethouder Stedelijke Ontwikkeling van Breda. ‘Wat moet je daarmee? De gemeente is ook zoekende. We staan open voor initiatieven uit de buurt. Zoals bijvoorbeeld Belcrumbeach, het stadsstrand op het voormalige Mammoet-terrein. We roepen bewoners op zelf ideeën aan te dragen en deze app is daar een ideaal middel voor.’

Zestien weken zwoegen
Vierderjaarsstudenten Communication & Multimedia Design (CMD), Technische Informatica en Informatica hebben de afgelopen zestien weken gezwoegd op de app met de naam TerreinIdee. Via de app kunnen bewoners van Breda snel zien welk terrein in hun omgeving braakligt en zelf ideeën toevoegen voor de terreinen. Andere gebruikers van de app kunnen daar weer op reageren en hun waardering uitspreken voor de geopperde ideeën. De app, die is ontwikkeld in opdracht van de gemeente, werd gisteren gepresenteerd in het stadhuis.

De strakke vormgeving en laagdrempelige manier van gebruiken, moet zoveel mogelijk inwoners van Breda verleiden om de app te downloaden. In het stadhuis werd er positief gereageerd op de door studenten ontwikkelde app. ‘Vaak is het bij opdrachten voor school zo dat je een cijfer krijgt, maar er verder niks meer mee gebeurt. Het leuke hieraan is dat de app echt is gelanceerd’, zegt CMD-student Elsemieke van Opdorp.

Gemeente stelt 5.000 euro beschikbaar
De gemeente gelooft in de app en wethouder Arbouw stelt 5.000 euro beschikbaar voor de eerste twee door gebruikers van TerreinIdee geopperde ideeën waaraan de grondeigenaar wil meewerken.

TerreinIdee Breda is momenteel alleen nog maar beschikbaar voor Android. Aan een versie voor Apple wordt gewerkt. ‘De software daarvoor is technisch toch wat lastiger, vandaar dat die versie nog niet af is’, aldus Informaticastudent Jowin Waaijer.

Regelmatig updaten
De Academie voor Engineering en ICT en de gemeente Breda gaan afspraken maken voor verdere ontwikkeling van de app. Er komen braakliggende terreinen bij en vallen er ook weer weg, de app moet dus regelmatig geüpdatet worden. Of zoals een van de studenten zegt: ‘Een app die niet wordt geüpdatet, leeft niet.’