‘Verbijstering’ over boetes voor inschrijven tentamens

Kamerleden vinden het niet goed dat sommige universiteiten en hogescholen boetes geven aan studenten die zich te laat inschrijven voor een tentamen. De PvdA heeft Kamervragen gesteld.

‘Het is een rare manier van geld innen’, vindt Mohammed Mohandis (PvdA). Hij stelt vandaag Kamervragen over zulke boetes. Het is niet acceptabel als studenten honderden euro’s moeten betalen om alsnog deel te kunnen nemen aan tentamens, vindt hij.

Studenten niet meer toelaten
De Onderwijsinspectie liet gisteren weten dat universiteiten en hogescholen geen boetes mogen opleggen voor een late inschrijving voor een tentamen. Wel mogen ze een inschrijftermijn hanteren waarna studenten niet meer worden toegelaten.

‘Het is absurd dat ze zulke boetes opleggen’, vindt Michel Rog (CDA). ‘Ik was verbijsterd toen ik het las. Natuurlijk mag je een grens stellen en moeten studenten zich op tijd inschrijven. Maar om dan geld te gaan vragen… Zoiets moet je een student niet laten afkopen.’

Laat het aan de instellingen over
De Tweede Kamer lijkt daar tamelijk unaniem over. ‘Financiële sancties moet je niet toestaan’, vindt D66-Kamerlid Paul van Meenen. ‘Verder moet je dit aan de instellingen, in samenspraak met hun studentenvertegenwoordigers, overlaten.’

‘Een boete is natuurlijk onzin’, vindt ook SP’er Jasper van Dijk. ‘Het moet niet gekker worden. Studenten worden al genoeg uitgeknepen. De Universiteit Utrecht laat zien hoe het moet: wie zich inschrijft voor een vak, staat ook ingeschreven voor het tentamen. Probleem opgelost.’

‘Laten we maar de weg van de Onderwijsinspectie bewandelen’, zegt ook Harm Beertema (PVV). ‘De sanctie is al sterk genoeg als je gewoon niet mag meedoen met het tentamen. Om het dan zo te draaien dat je je alsnog kunt inkopen… We moeten niet naar boetesysteem gaan. Dan kun je wel bezig blijven. Er zijn altijd wel dingen te verzinnen waar je een boete voor kunt geven.’

Avans
Avansstudenten die te laat zijn met inschrijven betalen 25 euro aan administratiekosten. ‘Die maken we omdat bijvoorbeeld lokalen opnieuw ingepland moeten worden’, zeg Maurice van Boxtel van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst.

Jaarlijks gaat het om meer dan tweeduizend Avansstudenten die deze kosten moeten betalen. ‘Het alternatief is dat ze helemaal niet kunnen deelnemen aan het tentamen. Dan zijn ze nog meer gedupeerd’, zegt Van Boxtel.

Studentenvereniging Maximus

Ook studentenvereniging Maximus (Breda) zet grote vraagtekens bij dit punt. Op Facebook proberen we het zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen net zolang de verschillende onderwijsinstellingen reageren. http://goo.gl/9FOl4D

2014-02-10 15:03:11

john

Het is sowieso belachelijk dat je je apart in moet schrijven, wat ze in utrecht doen is correct, volg je een vak, dan sta je automatisch ingeschreven. Niet moeilijk! klassen kunnen worden ingepland en wie niet komt komt niet, pech!

2014-01-22 10:05:41

Tom

Prima systeem. 5 dagen om je in te schrijven. Ben je te laat? Alsnog inschrijven tegen betaling. Het valt gewoon onder je verantwoordelijkheid als student om je op tijd in te schrijven voor je tentamens die je wilt maken.

2014-01-17 12:26:57

Joris

Ik heb maar liefst 2x gehad dat ik me had ingeschreven (via Google Chrome) en vervolgens een foutmelding op het scherm kwam. Echter stond vervolgens wel dat ik ingeschreven was (had ook een bevestigingsmail) maar toch heb ik 50 euro moeten betalen

2014-01-17 09:44:20

Mark

Het voordeel van het separaat inschrijven van je Tentamens is dat je zelf kunt bepalen wanneer je jouw kansen gebruikt. Je hebt er namelijk maar 2. Een gecombineerd inschrijven van vak en tentamen verplicht je al om 1 kans te benutten. Nu niet!

2014-01-17 08:27:07

Jeroen

'Het alternatief is dat ze helemaal niet kunnen deelnemen aan het tentamen.' Volgens mij is HET alternatief: Inschrijven voor een vak = direct inschrijven voor het tentamen. In welk opzicht zou je niet deel willen nemen aan een tentamen?

2014-01-16 23:04:29

Anoniem

wie zich inschrijft voor een vak dan ook automatisch voor het tentamen. Logisch lijkt me. Dit is gewoon pure geldklopperij. Ik breng elk jaar een leuk reisje weg naar Avans. Beetje service is dan wel op zijn plek!!!!

2014-01-16 21:21:01

k.

Ik heb het altijd al apart gevonden dat je je in moest schrijven. Gewoon iedereen automatisch voor alle tentamens inschrijven, kan makkelijk met de huidige technologie. De hertentamens snap ik wel dat je die zelf moet 'activeren'.

2014-01-16 21:04:22

Julia

Ik vind het eigenlijk wel een geweldig slim idee en super simpel: Ingeschreven voor een vak = ingeschreven voor een tentamen.

2014-01-16 20:55:23

Stef van der Made

Je hebt 5 dagen om je in te schrijven voor een examen. Ben je te laat dan is dat jouw probleem en voor het extra werk moeten er extra mensen aangenomen worden die ook geld kosten. Alternatief is de volgende periode het examen volgen.

2014-01-16 19:30:10