Studenten brengen Jheronimus Bosch tot leven

    Den Bosch willen ze omtoveren tot middeleeuws dorpje en de geest van de dode kunstschilder Jheronimus Bosch willen ze laten spoken door de stad. Bossche studenten Communication & Multimedia Design (CMD) bedachten concepten en interactieve apps voor Bosch 500.

    In 2016 herdenkt Den Bosch de dood van haar grootste kunstenaar, Jheronimus Bosch. De schilder overleed in 1516, dan precies vijfhonderd jaar geleden. In opdracht van de stichting Jheronimus Bosch 500, kortweg JB500 of Bosch 500, hebben de CMD-studenten ideeën bedacht met als doel om kunstschilder Bosch en zijn geschiedenis tot leven brengen. Met deze opdracht sluiten de 120 tweedejaarsstudenten blok 2 af, dat in het teken stond van ‘mobile interaction’.

    Wensput
    De eindproducten werden gistermiddag gepresenteerd in het Groot Tuighuis in Den Bosch. De CMD-studenten verdiepten zich afgelopen blok in het leven en werk van de kunstschilder. In achttien projectgroepen moesten ze een conceptvisualisatie in de vorm van een filmpje maken, een app ontwerpen en een prototype daarvan bouwen.

    Projectgroep F is nog een stapje verder gegaan en heeft ook een maquette van een wensput in elkaar geknutseld. ‘Die put stond vroeger op de Markt’, vertelt student Romy van Alebeek. ‘Jheronimus Bosch verwerkte de menselijke zonden in zijn werk. De wensput staat voor hebzucht: mensen kunnen er met onze app een virtueel muntje in gooien en dan iets wensen op het gebied van werk, geluk, liefde, gezondheid, enzovoort. Overigens speelt er in Den Bosch ook echt een discussie om die put terug te plaatsen.’

    Schaduw
    Veel groepen hebben de opdracht uitgevoerd als game. Team Experienta heeft een game ontworpen waarbij de schaduw van de gestorven Jheronimus Bosch gevolgd en nagejaagd moet worden. ‘Het is alsof zijn geest terugkeert op aarde’, legt Yvo von Berg uit.

    ‘Op allerlei locaties in de stad, onder andere het woonhuis van de kunstschilder, verzamel je met je app aanwijzingen. Die woorden verbindt je aan elkaar en zo werk je toe naar de eindoplossing van de puzzel en tegelijk leer je Jheronimus Bosch kennen. Maar ook de wandelaar zonder smartphone kan projecties op gebouwen zien.’

    CMD_jbosch500_groepG_max

    Augmented reality
    Groep G heeft zich als enige gewaagd aan augmented reality. ‘Wij willen de stad in 2016 compleet omtoveren tot een middeleeuws dorpje’, legt student Kaan Tuncer uit. ‘Door je smartphone of je tablet op een gebouw te richten, krijg je geluiden en muziek uit die tijd te horen en beelden te zien. Ook de schilderijen van Jheronimus Bosch kun je “scannen”: dan krijg je meer informatie over het kunstwerk.’

    Programmamanager Lian Duif van JB500 is blij verrast door wat ze deze middag ziet: ‘De opdracht was om Jheronimus Bosch in de stad voelbaar en zichtbaar te maken, met behulp van moderne technieken, juist om ook jongere generaties aan te spreken. Als ik zie hoeveel goede ideeën de studenten hebben, en hoe hoog het niveau is, dan zitten hier zeker concepten bij, of onderdelen daarvan, waarmee wij en onze partners verder kunnen.’

    Kijk op bosch500.nl voor alle informatie over het herdenkingsjaar.

    DEEL DIT ARTIKEL

    REAGEER OP DIT ARTIKEL

    * Verplicht veld

    REACTIES

    • Erg interessant! Mooi om te lezen hoe historie en techniek met elkaar verweven worden.

    • Hallo
      Ik ben een van de studenten van de groep die de augmented reality app heeft ontworpen en gerealiseerd.

      Mochten jullie geïnteresseerd zijn klik op onderstaande link voor uitleg over ons concept:
      https://vimeo.com/83700402

    TRENDING OP SOCIAL
    Volg voor het laatste nieuws @PuntAvans

    Volg Punt.