‘Reisadviezen zijn politiek gevoelig’

Protesterende burgers, rebellerende groepen, antiwesterse sentimenten en gewapende conflicten. ‘Op vakantie gaan naar een link land, dat doen schrikbarend veel mensen’, aldus docent Martin van Vianen tijdens de Avans Academielezing.

Een vakantie naar Thailand of vrijwilligerswerk in Nepal. Is dat wel veilig? De Avans Academielezing ging over verblijven in en reizen naar landen met hoge veiligheidsrisico’s. De lezing werd verzorgd door Martin van Vianen, docent Integrale Veiligheid (IV) en voormalig commandant van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol en Global Security Manager van Royal Dutch Shell.

Reisadvies

‘Op vakantie naar een link land, dat doen schrikbarend veel mensen’, aldus Van Vianen. Maar hoe kun je als particulier checken of je wel veilig bent op het idyllische strand van een Thai eiland? Controleer het reisadvies voor het betreffende land op rijksoverheid.nl, zou je denken. Maar dat is volgens Van Vianen niet altijd voldoende om een betrouwbaar beeld te krijgen van de veiligheid in een land.

Van Vianen: ‘Reisadviezen zijn wereldwijd terughoudend vanwege politieke gevoeligheid. Het is slim om ook de adviezen van andere landen te bekijken. Die zijn wellicht anders.’ Vanuit de zaal wordt dit advies aangescherpt door een professional: checken bij de betreffende ambassade, dan weet je het echt zeker.

Consequenties van keuzes
Blijft een Nederlands bedrijf zijn winstgevende activiteiten voorzitten in Syrië of trekt het zich terug? Welke maatregelen treft het bedrijf bij continueren? En wat zijn de consequenties als het vertrekt? ‘Als een bedrijf weggaat uit een land, zegt het daarmee eigenlijk geen vertrouwen te hebben in het zittende regime. De vraag is of je dan ooit nog opnieuw welkom bent’, aldus Van Vianen.

‘Bedrijven maken in principe altijd een Security Risk Analysis (SRA) van het gebied waarin zij opereren’, vervolgt de IV-docent. Daarin zijn de dreigingen, kwetsbaarheden en de impact meegenomen en afgewogen. De stelling: het kost je vijftien tot twintig doden, dan heb je voet aan de grond en kun je opereren, gaat voor Van Vianen niet op. ‘The safety of staff is paramount.’

Dreigende aanslag Sotsji
Tot slot wordt de dreiging van een mogelijke aanslag tijdens een groot evenement, zoals tijdens de afgelopen Winterspelen in Sotsji voorgelegd aan aanwezigen. Van Vianen refereert naar de gijzeling in 1972 in München waarbij tijdens de Olympische Spelen een bloedbad werd aangericht. De spelen werden toen niet afgeblazen.

De vraag: Zou je als chef de mission de Nederlandse equipe weghalen? ‘Nee, je moet je niet laten afschrikken. Daar geef je een verkeerd signaal mee af’, klinkt het onder de toehoorders – met name professionals uit het werkveld en IV-studenten. ‘Dat hangt van de publieke opinie af’, stelt een andere student. Van Vianen zijn mening hierover is helder: ‘Direct terugtrekken!’