Spelen met MaKey MaKey bij CMD

Derdejaarsstudenten Communication and Multimedia Design (CMD) in Den Bosch moesten binnen twee weken een installatie bouwen met MaKey MaKey, een speelkit waarmee elektriciteit geleid kan worden door allerlei objecten.

In de Bossche CMD-hal presenteerden de groepjes CMD-studenten vrijdag hun installaties. Een MaKey MaKey is een speelkit die stroom geleidt door bijvoorbeeld fruit en groente, maar ook door een menselijk lichaam. De CMD-hal staat dan ook vol objecten die omwikkeld zijn met aluminiumfolie, gekoppeld aan laptops en talloze kabeltjes. Alle projectgroepen kregen vooraf twee trefwoorden, als uitgangspunt voor hun concept, bijvoorbeeld het woord ‘zelfvertrouwen’.

Lasergame
De projectgroep van Chris Verhelst heeft een lasergame bedacht en gebouwd. In een donkere ruimte moet de deelnemer, à la Tom Cruise in Mission Impossible, het einddoel bereiken zonder één van de zes laserstralen aan te raken. Het einddoel is een zak chips, dat een paar meter verderop verleidelijk op een rood fluwelen kussen ligt, met een spotlight erop, alsof het een kostbare diamant is.

cmd_makeymakey_lasergame_max

‘De laserstralen zie je niet met het blote oog’, legt Chris uit met het muziekje van Mission Impossible op de achtergrond. ‘Daarom moet je een hulpmiddel kiezen: een bus poedersuiker, een sprayfles water, haarspray of bellenblaas. De poedersuiker werkt het beste om de rode straal zichtbaar te maken en die zo te kunnen ontwijken. Raak je de lasers aan, dan gaat er een alarm af, via de MaKey MaKey.’

Pesten
De groep van studenten Tom Klaversma en Rowen Heesakkers heeft een educatief tintje aan hun installatie gegeven. Op een grote wand zijn allemaal aluminium ‘scherven’ geplakt van een zogenaamde gebroken spiegel. De deelnemer moet voor de spiegel gaan staan met een koptelefoon op, waardoor allerlei enge stemmen pesterijen naar je toe roepen.

cmd_makeymakey_spiegel_max

Tom: ‘Door te luisteren waar het geluid vandaan komt en in die richting een scherf aan te tikken, kun je uiteindelijk de pesterijen stil krijgen. Je moet je staande weten te houden, terwijl de stemmen steeds meer en harder worden.’ Rowen: ‘Ja, dat is best confronterend. Je wilt het liefste die koptelefoon zo snel mogelijk afzetten.’ Tom: ‘Net als bij echt digitaal of online pesten weet je vaak niet waar het pesten vandaan komt en is het maar moeilijk te stoppen.’

cmd_makeymakey_spiegel2_max