Terpstra weg bij Inholland

Doekle Terpstra stopt in de loop van 2014 als bestuursvoorzitter bij Inholland. Dat heeft hij gisteren bekendgemaakt aan de medewerkers van de hogeschool. ‘Ik ben er trots op dat er nauwelijks gedwongen ontslagen zijn gevallen, maar het blijven ongehoorde getallen.’

In een uitgebreid interview in de Volkskrant kijkt Terpstra terug op zijn periode bij Inholland; de reorganisatie- en bezuinigingsoperatie van 75 miljoen euro.

Niet langer tumultueuze hogeschool
‘We zijn op een punt dat het rustiger wordt. Inholland duikt niet meer voortdurend op in de media als een tumultueuze hogeschool, maar als een die kwaliteit nastreeft. Het is goed dat ik plaatsmaak voor een bestuurder van het type bovenmeester, die de rust bewaakt,’ geeft Terpstra als reden voor zijn vertrek.

Doekle Terpstra werd de baas van Inholland op maandag 22 november 2010, toen de school zich na een serie publicaties in dezelfde Volkskrant in een orkaan bevond. Bestuurders en toezichthouders waren rollend over straat gegaan en daarna collectief opgestapt.

Probleem ingezogen
‘Toen de affaire uitbrak, was ik voorzitter van de HBO-raad, de koepel van hogescholen. Ik werd het probleem in gezogen en besloot in één weekeinde dat ik zelf moest gaan helpen. Ik ben die maandag naar Den Haag gereden en heb me bij de balie gemeld. Ik ben de nieuwe collegevoorzitter van deze school, zei ik daar. Er heerste onrust en apathie, en er was op dat moment geen bestuur,’  zegt Terpstra in het interview.

2011: een rampjaar
2011 was een rampjaar voor Inholland, aldus Terpstra. 35 procent minder inschrijvingen betekende een gat op de begroting van 75 miljoen euro. Daarna trok het gelukkig weer aan. ‘In juli 2012 was het financieel een dubbeltje op zijn kant. Als de inschrijvingen verder zouden dalen, hadden we het niet gered. Godzijdank boekten we een plusje ten opzichte van het rampjaar 2011.’

‘Dat was meteen het keerpunt. Vorig jaar hadden we 16 procent meer inschrijvingen en bij de laatste voorlichtingsavond meldden zich zevenduizend geïnteresseerden. Dat is een teken dat het vertrouwen terugkeert. Aan de andere kant zijn we zijn nog lang niet zo groot als voor de crisis. En dat willen we ook niet: onze ambitie is gericht op kwaliteit en niet op kwantiteit,’ zegt Terpstra in de krant.

Terpstra weet nog niet wat hij na Inholland gaat doen.