Veiligpleit

Ik hecht veel waarde aan veiligheid: ik zorg dat iedereen in mijn omgeving veiligvrijt, met de auto veiligrijdt, het vlees veiligsnijdt, bij ruzie veiligstrijdt en op de wc veiligschijt. Ook op school vind ik veiligheid essentieel, en daarom heb ik een aantal maatregelen genomen.

Natuurlijk heb je de alledaagse gevaren. In mijn lokaal zijn de stoelpoten vastgelijmd, dus geen wippende studenten met alle ongewenste ‘foutjes’ en grote gevolgen van dien. Drinken gebeurt veiligheidshalve alleen uit rietjes en wettenbundels mogen uit hernia-overwegingen alleen per rolkoffer vervoerd worden. Om mezelf in bescherming te nemen tegen tafels die mijn pad versperren (ik loop tijdens het praten bij voorkeur diagonaal, ondersteboven en achteruit), heb ik bovendien alleen nog kleedjes met ronde hoeken in het lokaal.

‘Bij de ingang van mijn lokaal liggen dozen met helmen, reddingsvesten en bowlingschoenen’

Naast deze alledaagse gevaren heb ik mijn studenten ook voorbereid op de meest gevaarlijke situatie op school. Bij de ingang van mijn lokaal liggen dozen met helmen, reddingsvesten en bowlingschoenen. Bovendien begint elke les met 15 minuten instructies over nooduitgangen, glijbanen uit het raam en zuurstofmaskers.

De meest gevaarlijke situatie? Het overbekende en overberuchte ontruimingsalarm, dat altijd afgaat als het buiten regent, je een tentamen hebt, of na 19 jaar oefenen eindelijk eens geconcentreerd werkt. De helden met die gele hesjes proberen rustig in paniek de situatie te controleren, terwijl tafels en stoelen door het gebouw vliegen, meisjes gillend rondjes rennen, en de mannen zo stoer mogelijk proberen te ontkennen dat ze bang zijn.

Chaos en paniek alom, maar er is één klas die dapper weerstand biedt tegen de gevaren van de ontruiming. Juist, die met de helmen, reddingsvesten en bowlingschoenen. En zo is er aan het eind van de dag één groep die zonder ontruimingswonden veilig naar huis rijdt, het vlees snijdt, met ouders strijdt, en… Afijn, veilig huiswerk gaat maken. En het is daarom dat ik voor veiligpleit.

Michael Doove is docent taal en communicatie aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys