Academielezing: Zijn medewerkers ‘verandermoe’?

Verpleegkundigen, politieagenten en docenten; medewerkers krijgen voortdurend te maken met veranderingen. Maar kunnen daar niet altijd mee uit de voeten. Hoe kun je de bereidheid van medewerkers verhogen? Hierover gaat de Avans Academielezing op 19 maart.

Verkapte bezuiniging
Beleid dat een nieuwe werkmethode voorschrijft, wordt vaak beleefd door medewerkers als een ‘verkapte bezuiniging’ en ‘het zoveelste plan dat typisch vanachter een bureau is bedacht’. Zijn medewerkers bang voor verandering? Of zijn ze ‘verandermoe’?

Mogelijk snappen de medewerkers het belang van het nieuwe beleid niet en hebben ze meer uitleg nodig. Of meer tijd om het nieuwe beleid uit te kunnen voeren? Managers en eindverantwoordelijken worstelen met dit type vragen. Uit onderzoek vanuit zowel psychologie als bestuurskunde, blijkt dat het niet de juiste vragen zijn om een oplossing te vinden voor de kloof tussen beleid en praktijk.

Leren fietsen
Hoe kan de bereidheid van medewerkers dan wél worden verhoogd voor het uitvoeren van nieuw beleid? Deze vraag kan worden beantwoord op basis van klassiek psychosociaal onderzoek naar motivatie. Managers en bestuurders kunnen waarschijnlijk veel leren van hoe we onszelf iets nieuws aanleren in het dagelijks leven zoals leren fietsen of het gebruik van een smartphone.

Anke Voesenek, docent Integrale Veiligheid bij Avans, studeerde zowel psychologie (Universiteit van Tilburg) als bestuurskunde (Erasmus Universiteit Rotterdam). Voesenek deed onderzoek naar naar de bereidheid om te veranderen en zal tijdens de avond aanwezigen antwoorden geven.

De Avans Academielezing vindt plaats op woensdag 19 maart vanaf 19.30 uur op de Hogeschoollaan in Breda. Aanmelden kan hier.

Paul Lindelauf

Plaats dergelijke bijeenkomsten a.u.b. ook in de kalender.

2014-03-17 19:27:32