Bier en frieten

Les op maandag om 8.45 uur is geen pretje. Als student ben je nog druk bezig je vochttekort weg te werken, en voor de docent betekent dat doorgaans op zondag een les voorbereiden (en dat heeft niks met slecht timemanagement te maken). Om de les toch zo plezierig mogelijk te maken, zorg ik voor croissantjes van de warme (ik kan wel zeggen, hete) bakster en verse jus uit een pak (houdbaar tot juli 2015). Mocht de les na deze goede bodem nog niet voorbij zijn, dan komen we in het kringgesprek nog even terug op wat iedereen het weekend heeft gedaan.

‘De rommelende magen overstemmen toch mijn kraakheldere en evenzo zuivere stemgeluid’

Les op woensdag om 12.15 uur is niet leuk (understatement). Ik durf wel te beweren dat ik een vrij luide stem heb, maar de rommelende magen overstemmen toch mijn kraakheldere en evenzo zuivere stemgeluid. Bovendien kun je op een lege maag niet functioneren, want met een lege tank rijdt een auto ook niet. Daarom trommel ik elke les rond lunchtijd een paar busjes op, het zogenaamde rijdend buffet. En als we na een uitgebreide lunch nog tijd over hebben, dan kan ik nog net het huiswerk voor de volgende les opgeven.

Les op vrijdag tot 17.15 uur is de hel op aarde. Daarom rijdt om 16 uur de bierkoerier het parkeerterrein op. Als mijn studenten goed hebben meegewerkt, mag dat natuurlijk beloond worden. De weekendmix schalt door de speakers, de vaten bier komen door het raam naar binnen (om de slapende waakhonden van de beveiliging niet wakker te maken) en de frietpan onder mijn bureau gaat aan. Tijd over? Dan rijden we nog even naar de shoarmatent voor een gezamenlijk diner.

Volgende week moet ik bij de directeur langs voor een functioneringsgesprek. Gezien de positieve studentbeoordelingen, heb ik mijn voorbereidingen alvast getroffen. Ik hoop maar dat de baas houdt van bier en frieten.

Michael Doove is docent taal en communicatie aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys

peter lavaerts (asis)

Dit getuigt van lef en visie! Vergelijk 'n studentenrooster met een schap in de supermarkt; daar worden de producten ook niet at random op gezet, maar volgens een hele reeks kwaliteitsparameters. Als wij onze roosters ook zo zouden opstellen...

2014-03-27 17:31:51