Kun je het onderwijs van Avans verhandelen als succesvol exportproduct? Ja. Docent Marcel van der Molen van Communication & Multimedia Design (CMD) in Den Bosch zit in Spanje om les te geven aan zo’n vijfentwintig internationale studenten over ondernemen.
Op de technische universiteit van Vilanova, vlakbij Barcelona, geeft de Bossche docent marketing, management en business deze dagen les over het BMG-model: Business Model Generation. ‘Dat is een model voor het opzetten van een eigen bedrijf. Bijzonder aan dit model is dat het heel toegankelijk is, vooral voor visueel ingestelde mensen zoals CMD’ers.’
CMD Den Bosch ontwikkelde de afgelopen jaren een lesprogramma rondom het BMG-model, waarin het wordt gekoppeld aan echte praktijkcases. Van der Molen is zelf ‘ervaringsdeskundige’: ‘Tien jaar geleden heb ik het bedrijf Permissie opgezet, dat gespecialiseerd is in het begeleiden van start-ups. Ik ben ondertussen geen eigenaar of partner meer, alleen nog adviseur, maar die praktijkervaring gebruik ik als docent.’
27 procent zelfstandig
Tweedejaarsstudenten krijgen het lesprogramma in hun eerste blok en dat slaat aan, want ondernemen onder CMD-studenten is populair. ‘Uit recent alumni-onderzoek blijkt dat 27 procent van de mensen die werken, werkt als freelancer of eigen baas is. CMD’ers zijn goede zzp’ers en de huidige economie vraagt om deze multimediale talenten. Als starters zijn zij heel innovatief, flexibel en energiek.’
CMD Den Bosch besloot het lesprogramma rondom BMG als succesvol ‘onderwijsproduct’ te exporteren. Van der Molen: ‘We hebben zo’n twintig partneruniversiteiten aangeschreven of ze interesse hadden in het lesprogramma. Binnen drie dagen antwoordden zes van hen wel belangstelling te hebben, vooral technische universiteiten.’
Werkloosheid
Zodoende dat de Avansdocent deze week zijn talenkennis kan oefenen. ‘Ik kan totaal geen Spaans! Ik geef les aan een groep internationale studenten, dus alles is in het Engels. Dit is echt een try-out voor mij en voor CMD: docenten die lesgeven in het buitenland is nieuw voor ons. Maar hopelijk leidt deze pilot tot een vervolg, zodat we het lesprogramma verder door kunnen ontwikkelen. Internationalisering is belangrijk.’
In Spanje is ondernemerschap mogelijk ook (een deel van) de oplossing voor de hoge werkloosheid daar, denkt Van der Molen: ‘Landelijk is er een werkloosheid van 20 procent en onder jongeren ligt dat percentage nog een stuk hoger. Leren over ondernemerschap tijdens je studie heeft dus zeker toegevoegde waarde.’
Punt. Of had jij nog wat?