Punt 6: hogeschool is net de Aldi

‘Hogescholen geven studenten een Aldi-gevoel. ’ Dat is de mening van de jonge ondernemer en multidisciplinair expert Danny Mekiç. Op 10 april is hij de keynotespreker tijdens de Onderwijsdag van Avans en in Punt 7 geeft hij alvast zijn visie op het hbo.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het niveau van het onderwijs in Nederland licht daalt en Nederlandse studenten steeds minder gemotiveerd zijn. Mekiç wijt dit aan al het groepswerk dat de basis vormt voor het hoger onderwijs.  ‘Stel je moet met een groepje van drie studenten samen werken. Dan ben je feitelijk maar verantwoordelijk voor een derde van het werk. Zo denken veel Nederlandse studenten. Ik merk dat ze niet gemotiveerd zijn. Niet genoeg uitgedaagd worden. Dat zit ingebakken in het Nederlandse onderwijs en moet echt veranderen willen we mondiaal mee blijven doen. Op zich is het Nederlandse onderwijs goed, maar studenten raken steeds minder gemotiveerd ten opzichte van die in andere landen.’

Dyslexie
Hoeveel toekomst heb je als Pabostudent als je dyslectisch bent? De Bredase Pabo raadt scholieren met dyslexie sterk af voor de Pabo te kiezen. Is dat terecht? In het nieuwe magazine van Punt lees je zowel de redenatie van de directie alsmede de wijze waarop een dyslectische Pabo-student denkt over dit vraagstuk.

Als student Commerciële Economie moet je alles kunnen slijten, dus ook crème voor mannen. Eerstejaarsstudenten Roy Hartman en Gijs Kuijpers maakten met hun plannen indruk op Nivea. Inleven in de doelgroep was lastig. De studenten zijn zelf namelijk niet van de smeerseltjes.

Bloemkool
In Punt 7 lees je ook meer over het leesgedrag van Avansstudenten, stage lopen bij je eigen onderneming, een minor volgen in Finland en op zaterdag bloemkolen verkopen op de markt.

Het nieuwe magazine ligt overal in de bakken en is hier digitaal te vinden.

Mitchel van Lieren

Was de hogeschool maar meer zoals de Aldi. Weinig geld uitgeven aan poespas zoals een gebouw of personeel en meer geld uitgeven aan het product. Nu verdwijnt er geld aan dingen die niet met het product (onderwijs) te maken hebben.

2014-03-27 12:51:21