Syrische activiste blijft geloven in betere toekomst

‘Het is een revolutie van het volk tegen het bewind van Assad. Het is geen burgeroorlog.’ De 27-jarige Syrische Maha Ghrer sprak op Avans over de strijd in haar land, waarom zij moest vluchten en haar geloof in de toekomst.

Maha is momenteel woonachtig in Turkije. In Syrië werd het te gevaarlijk voor haar, vertelt zij aan studenten van de Academie voor Sociale Studies Breda waar ze afgelopen vrijdag een gastcollege gaf.  ‘Beelden van mijn man en mij terwijl we meelopen tijdens een demonstratie zijn op televisie uitgezonden. Mijn naam was in beeld.’ Het was dezelfde vreedzame demonstratie waarbij de man van Maha het leven liet. ‘Aan het eind van de route stond het leger van Assad klaar. Zij openden het vuur. Ik zag kinderen zonder handen, mensen van wie de benen waren afgeschoten. Mijn man werd geraakt en is later overleden aan zijn verwondingen.’

Vorm van rust
Maha wil niet te lang stilstaan bij haar persoonlijke verhaal. ‘Het is maar een klein verhaal in het grotere geheel. Ik weet in ieder geval dat mijn dierbare is overleden en waar hij is begraven. Dat geeft mij een zekere vorm van rust. Veel mensen weten dat niet.’

De Syrische heeft een rotsvast geloof in een goede toekomst voor haar land. Daarom is ze ook betrokken bij diverse projecten in het bevrijde deel van de stad Aleppo. Vrienden van Maha bieden onderwijs aan basisschoolkinderen. Zelf stond ze ook voor de klas tot ze het land moest ontvluchtten. Nu probeert ze vanuit Turkije geld en goederen op te halen voor het project. Avansstudenten hebben vorige week geld opgehaald voor dat project, een bedrag van 500 euro.

Democratische waarden
Van interne conflicten en de aanwezigheid van Al-Qaeda wil ze niet veel weten. ‘Het is een revolutie van het volk tegen het bewind van Assad. Het is geen burgeroorlog. De Syrische bevolking wil een normaal leven leiden op basis van democratische waarden. Als Assad gevallen is, gaan zij echt niet instemmen met een andere dictator of een nieuw regime. Dan komen zij opnieuw in opstand.’ Volgens Maha zou de strijd in Syrië sneller afgelopen zijn als landen als Iran en Saoedi-Arabië stoppen met hun inmenging in het conflict.

Binnenkort gaat ze zelf een aantal dagen terug naar Aleppo om te kijken hoe het gaat met het basisscholenproject en om het graf van haar man te bezoeken. Vanuit Turkije zal ze doorgaan met ‘haar’ strijd tegen Assad. ‘Opgeven is geen optie, dat is verraad ten opzichte van alle slachtoffers die al gevallen zijn.’

De opstand in Syrië duurt nu al drie jaar. Hieronder een korte samenvatting van het conflict.