CMD’ers maken website voor Time Magazine

Studenten en docenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) in Breda hebben de website voor de Time100 ontwikkeld. De website staat sinds deze middag online.

De Time100 is een lijst met de honderd meest invloedrijke mensen ter wereld. Het internationaal vermaarde Time Magazine stelt de lijst jaarlijks samen. Beyoncé staat dit jaar op 1.

Een kans
De samenwerking met Time Magazine ontstond toen CMD-docent Frederik Duerinck een presentatie bezocht van Time in Amsterdam. ‘Het hoofd Beeld van Time deed daar een presentatie en ik hoorde ruimte in haar verhaal, een kans voor ons’, zegt Duerinck. Tijdens de lunch stapte hij op de medewerker van Time af.

‘Dat was een goed gesprek, maar ik was bang dat andere mediabedrijven haar zouden kapen, dus ik heb haar aan de praat gehouden. Ik gaf aan dat we zeer getalenteerde studenten en docenten hebben die geïnteresseerd zijn in de laatste ontwikkelingen op het gebied van media en vormgeving. Uiteindelijk is er een samenwerking ontstaan’, zegt Duerinck.

Als school in Breda internationaal meedoen
‘Dat kan ook, want in deze tijd speelt de locatie vanuit waar je werkt een minder prominente rol. Je kan als school in Breda ineens heel goed internationaal meedoen’, vult collega-docent Luuk Bouwman aan. Samen met Duerinck heeft hij het project begeleid.

Vanuit Time Magazine ontstond op een later moment de behoefte om een nieuwe interactieve website voor de Time100 te ontwikkelen. Na verschillende skype-sessies tussen de twee docenten en het hoofdkantoor van Time in New York werden de plannen concreet. De druk was hoog omdat er slechts twee maanden waren om het proces te doorlopen. Daarnaast is de Time100 elk jaar een belangrijke publicatie voor Time. De website is net na de lancering één van de best bezochte webpagina’s in de wereld.

Strikt geheim
In het geheim formeerden de docenten een groep studenten die de afgelopen maanden hard werkte om de nieuwe site op tijd af te krijgen. ‘We hebben voor het project een aparte ruimte ingericht die alleen toegankelijk was voor de betrokkenen. De ramen waren zelfs afgeplakt. Dit omdat de ideeën en de vormgeving tot de lancering strikt geheim moesten blijven. Dat is gelukt’, aldus Duerinck.

Volgens de docent valt de nieuwe website op door de strakheid en eenvoud van navigeren. ‘Je begint met veel grotere ideeën, maar je hebt te maken met een groot bedrijf en grote belangen. De ideeën zijn teruggebracht tot de uiteindelijke site.’

NetLab
Het realiseren van de Time100 website is het pilotproject geworden van het door de twee docenten opgerichte medialab. Het zogenaamde NetLab wordt het platform voor interactieve nieuwsverhalen en documentaires.

De samenwerking smaakt beide docenten naar meer. ‘Wij vinden onszelf een goede opleiding en werken graag samen met dit soort grote mediapartners.’