Kraamzorg kiezen voor zwangerschap

Aanstaande ouders moeten al vóór de zwangerschap bekend zijn met kraamzorg; blijkt uit onderzoek van Denise van Groenewegen. Ze heeft tijdens haar afstuderen marketingonderzoek gedaan voor Rivas kraamzorg.

Denise, afstudeerder Commerciële Economie in Breda, schreef een marketingcommunicatierapport voor Rivas kraamzorg; de meest nieuwe dienst van zorgleverancier Rivas Zorggroep in Zuid-Holland. Doel van haar onderzoek: de actieve naamsbekendheid met 4 procent verhogen. Belangrijk, want naast een landelijke daling van het aantal geboorten zijn de marketingdoelstellingen van Rivas kraamzorg in 2013 niet behaald.

Doelgroep
De doelgroep: ‘potentiele en aanstaande moeders’ in het gebied Drechtstreek Noord en Drechtstreek Zuid. Daarvan is 62 procent geheel onbekend met Rivas. 38 procent van de doelgroep is passief bekend met de zorgverlener, zij kennen Rivas kraamzorg maar kunnen dit niet actief benoemen. 21 procent is wel actief bekend.

Het benaderen van de uiteindelijke gebruiker van kraamzorg is lastig, zegt Denise. ‘Aanstaande ouders wordt gevraagd om voor de vierde maand van de zwangerschap kraamzorg aan te vragen. Ze oriënteren zich dus in een fase waarin ze nog nauwelijks naar buiten hebben gebracht dat ze een kind verwachten. Om ervoor te zorgen dat aanstaande ouders voor Rivas kraamzorg kiezen moeten ze vóór de zwangerschap al bekend zijn deze aanbieder. Dat vraagt om subtiele reclame.’

Meerdere beslissers
Daarbij moet rekening worden gehouden met meerdere beslissers; vrienden en familie, verloskundigen en eigen research op internet. ‘Vooral mond-tot-mondreclame maakt dat vrouwen beslissen over kraamzorg’, aldus Denise. Ook het advies van verloskundigen tijdens de eerste echo is een belangrijke factor, Denise adviseert Rivas kraamzorg dan ook om in te zetten op de relatie met hen.

Daarnaast zijn de oud-cliënten ook essentieel. ‘Zij zijn de ambassadeurs van je organisatie. Na een eerste kind, nemen vrouwen vaak dezelfde kraamzorg bij een tweede kind. Het is belangrijk dat zij anderen adviseren een referentie achter te laten, bijvoorbeeld op de Facebook-pagina.’

De website van Rivas Zorggroep is niet logisch ingericht volgens de Avansstudent. ‘Deze is nu niet overzichtelijk genoeg; gemakkelijk op te lossen met een nieuwe indeling.’ Daar komt bij dat de communicatie nu vooral gericht is op de vrouw terwijl de man natuurlijk ook een kind krijgt.

Kennis omzetten in gedrag

Een belangrijke conclusie waar Denise tegenaan liep gedurende haar onderzoek is dat Rivas kraamzorg – tegen de verwachting in – al een redelijke actieve naamsbekendheid heeft in de regio’s Drechtstreek Noord en Zuid. ‘Ondanks dat kiest een groot deel van de doelgroep niet voor Rivas.’

Kennis moet dus omgezet worden in gedrag’, legt Denise uit. Ze pleit in haar marketingstrategie voor doelgerichte acties op vaste momenten. ‘Daarbij rekening houdend met de vrijetijdsbesteding van je doelgroep; vrouwen tussen de twintig en de veertig houden van winkelen, hardlopen en lezen.’ En het tijdstip; in september worden de meeste baby’s geboren, 9 maanden hiervoor – in maart dus – is een goed moment om een actie te organiseren volgens de student.