Nieuwe mobieltjes, niet altijd bereikbaar

De helpdesk in Breda heeft momenteel meer weg van een goedlopende telefoniezaak dan van de ICT-balie van een hogeschool. Avans gaat over naar een nieuwe telefoonnetwerk en rolt daarbij zo’n 1.300 mobieltjes uit onder medewerkers. Een en ander verloopt niet zonder kinderziekten.

De overgang naar een nieuw netwerk is ingezet in Tilburg, afgelopen weekend was Breda aan de beurt en volgende week volgt Den Bosch.

Ingesprektoon
Een deel van de Avansmedewerkers heeft of krijgt een nieuwe vaste telefoon, een ander deel gaat over op een smartphone van Avans. De hogeschool reikt verschillende types uit zoals Acer en Samsung. Met de laatste zijn al problemen geconstateerd; wanneer vanuit een telefoon met nummerblokkkering (nummerherkenning staat uit) naar het nummer van een Samsung smartphone wordt gebeld, krijgt de beller een ingesprektoon. ‘Dat probleem is waarschijnlijk opgelost als heel Avans op het nieuwe netwerk zit’, zegt Jeffrey Janssen adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst.

Een ander probleem is de doorschakeltijd. Het duurde lang voordat de telefoon van de vaste lijn doorschakelde naar het bijbehorende mobiele nummer. ‘Bij KPN staat deze standaard op 30 seconden. We hebben dat voor Avans inmiddels laten terugbrengen naar 5 seconden’, zegt Janssen.

Boze mail van leidinggevende?
Bij de mobiele telefoons hoort een datalimiet van 250 mb. Medewerkers die af en toe wat meer verbruiken, hoeven niet meteen te vrezen voor een boze mail van hun leidinggevende. ‘We gaan er van uit dat de ene medewerker bijna niet aan die limiet zal komen en een ander misschien wat meer zal verbruiken. Dat komt allemaal op een grote hoop en na een jaar bekijken we met KPN of we de limiet moeten verhogen.’

Eind april volgt de overgang van Groupwise naar Outlook dan moet ook de koppeling tussen e-mail en smartphone geoptimaliseerd zijn.

Ad

Zal dan maar niet vertellen dat ze ook allemaal een laptop krijgen..... Maar serieus: Avans gaat over naar mobiel werken, dat betekend dat er werkplekken ingeleverd worden voor studenten plekken, daarbij hoort dan wel een mobiele telefoon ipv vaste

2014-04-11 09:01:51

iris

Werknemers krijgen nou eenmaal een telefoon van de zaak, en tegenwoordig zijn dat smartphones. Volgens mij willen studenten tegenwoordig dat docenten ter aller tijden kunnen reageren op mailtjes, nou met die smartphones kunnen ze dat ook!!

2014-04-10 16:54:04

Luuk

Iedere student moet zijn best doen om ieder jaar bijna 1900 euro op te hoesten voor zijn lesgeld en dan doet de school dit? Ik vind dat Avans zijn verantwoordelijkheid moet nemen. In mijn ogen is dit overbodige luxe en geheel geldverspilling.

2014-04-10 13:41:52

Connie Veer

Een zeer slechte zaak dat een hogeschool smartphones uitdeelt. In mijn ogen is het bij deze instantie niet een must om een smartphone te hebben om je taken als leraar en hogeschoolmedewerker uit te voeren. Dit gaat behoorlijk ver.

2014-04-10 08:29:49

Mark

Tussen alle negatieve reacties probeer ik een positief standpunt in te nemen; Door deze Smartphones en outlook integratie ga ik er toch vanuit dat er sneller reactie is op e-mails. Of eventueel Whatsapp contact met de leraar over bepaalde topics

2014-04-10 08:27:44

Frank

Volledig eens met Marco en Nick.

2014-04-09 21:47:05

Diana

En wat doen ze met de telefoons? Elkaar appen? Lijkt me zeer onnodig. + Iedereen heeft voor noodgevallen oid zelf een eigen telefoon. En hoe zit het voor privé doeleinden? Na de lessen de telefoon op school laten? Vast niet..

2014-04-09 21:44:16

Nick

Kijk daar gaat ons lesgeld aan op! Beter besteden ze dat geld aan meer gastcollege's en meer les ipv de 10 uur dat er op je rooster staat. Fatsoenlijke stroomvoorzieningen en meer parkeerplekken voor voltijdstudenten. Zo kan ik nog wel even door gaan

2014-04-09 18:24:38

Marco

hoe komen deze medewerkers aan zo'n smarphone, krijgen ze deze van Avans? In dat geval zie ik er ook graag een tegemoet omdat ik al zo'n 3 jaar gemiddeld €1700,- aan school betaal en ook nog zelf mijn studiereis af kon tikken.

2014-04-09 15:46:15