Tegoedbonnen in plaats van basisbeurs?

De plannen voor het afschaffen van de basisbeurs lekken aan alle kanten uit. Studenten moeten straks 35 jaar lang terugbetalen, de aanvullende beurs gaat met honderd euro per maand omhoog en de ov-studentenkaart blijft voorlopig behouden.

Nu een akkoord over het leenstelsel dichtbij is, zitten de onderhandelaars met één heikel punt in hun maag: waarom verliezen studenten nu al hun basisbeurs, terwijl het onderwijs pas over een paar jaar zal profiteren?

Want als VVD, PvdA, D66 en GroenLinks de basisbeurs afschaffen, kunnen ze pas jaren later oogsten: je merkt geen verschil met de oude situatie, tot oud-studenten hun hogere lening gaan terugbetalen.

12.000 euro duurder uit
Er is dus minstens één generatie studenten die helemaal niet profiteert van het afschaffen van de basisbeurs. Zij zijn straks zo’n 12.000 euro duurder uit dan de studenten vóór hen, terwijl ze daar niets voor terugkrijgen. Hoe gaan de partijen dat verdedigen?

‘De vraag ligt op tafel of we daar iets aan kunnen doen’, zei minister Bussemaker vorig jaar in een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau. ‘Voor mij is vooral belangrijk dat we naar de lange termijn kijken. De huidige studenten gaan de komende jaren wel iets merken van de prestatieafspraken met universiteiten en hogescholen over contacturen, beter opgeleide docenten en hogere studenttevredenheid.’

Opbrengst leenstelsel echt nodig
Dus gaat Bussemaker de komende jaren proberen het onderwijs te verbeteren met de middelen die ze nu heeft. ‘Maar op een gegeven moment is de rek eruit. We hebben de opbrengst van het sociaal leenstelsel op termijn echt nodig.’ Ze zei toen niet hoe de partijen deze eerste studenten konden compenseren.

Tegoedbonnen
Volgens RTL Nieuws denken de onderhandelaars aan een soort tegoedbonnen die deze studenten later in hun leven weer kunnen inruilen voor extra onderwijs. Hoe dat eruit gaat zien, is nog onduidelijk. Naar verwachting wordt het akkoord vandaag na de ministerraad gepresenteerd.

Johan

Of er straks uberhaupt iemand profiteert is maar zeer de vraag. Ook dat miljardje extra vangt niet op wat in het verleden te weinig is geinvesteerd om alleen maar de groei te kunnen bijbenen. En als het oogsttijd is, is dit kabinet allang weg.

2014-05-29 18:14:15