‘Een beetje minder arrogantie is niet verkeerd. Avans is wereldberoemd in Brabant maar we moeten ons op het internationale speelveld nog verder ontwikkelen’. Dat concludeert Frans van Kalmthout na de lancering van Multirank, een nieuwe wereldwijde ranking van universiteiten en hogescholen.
De ranking is een reactie op wereldwijde ranglijsten als de Shanghai-ranking en de World University Ranking van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Want die gaan vooral over de onderzoeks prestaties van universiteiten. Wat moet een gewone student met de informatie dat Harvard of MIT de beste van de wereld is? Hoe kan hij de universiteiten en hogescholen vergelijken waar hij wél interesse in heeft?
Regionale school of internationaal meedoen?
Als lid van het College van Bestuur heeft Van Kalmthout destijds erop aangedrongen dat Avans zou deelnemen aan Multirank. ‘De vraag is: “zijn wij een regionale hogeschool of willen we ook internationaal meedoen?” Met Multirank kun je je voor het eerst meten met buitenlandse instituten. Daarnaast is de ranking breder dan die van bijvoorbeeld de Keuzegids of Elsevier omdat naast studenttevredenheid op het gebied van onderwijs ook gekeken wordt naar onderzoek, derde geldstroom en internationalisering.’
‘Doen we daar niets aan dan zou het zomaar kunnen dat onze buitenlandse partners op termijn met andere instellingen gaan werken’
Avans is één van de vier Nederlandse hogescholen die opgenomen zijn in de ranking. Avans scoort goed op onderwijs en opleiding, maar laat in vergelijking met andere hogescholen wel wat liggen op het gebied van onderzoek en internationalisering. ‘Dat zijn de onderdelen waar Avans zich echt zorgen om moet maken’, vindt Frans van Kalmthout, stafdirecteur Open Onderwijs en Internationalisering. ‘Doen we daar niets aan dan zou het zomaar kunnen dat onze buitenlandse partners op termijn met andere instellingen gaan werken. Neem als voorbeeld de Fachhochschule Reutlingen. Daarmee werkt ASIS samen. Maar Reutlingen scoort wel beduidend beter op het gebied van internationale relaties.’
Derde geldstroom
‘Met internationalisering lopen we achter in vergelijking met andere hogescholen. Neem Saxion, die hebben al tien jaar een veel duidelijker en beter beleid op dat gebied’, zegt Van Kalmthout. Ook als het gaat om het genereren van een derde geldstroom voor onderzoek, doet Avans Hogeschool het minder goed dan andere hogescholen, zo blijkt uit Multirank.
Avans heeft het afgelopen jaar verschillende gegevens uit het jaarverslag moeten aanleveren bij de makers van de ranking. Daarnaast zijn duizend studenten van de opleidingen International Business and Management Studies, Technische Bedrijfskunde en Werktuigbouwkunde geënquêteerd. ‘Dat geeft al een eerste beeld van Avans. In vergelijking met buitenlandse studenten scoren wij gemiddeld, en niet in de top, zoals bij de Keuzegids. Volgend jaar zullen studenten van meer opleidingen gevraagd worden.’
Handige tool voor studenten
Multirank is niet alleen interessant voor de beleidsmakers van hoger onderwijsinstellingen. Ook voor studenten is het een handige tool. ‘Een buitenlandse student die in Nederland wil studeren kan nu voor het eerst verschillende Nederlandse instellingen met elkaar vergelijken, maar bovendien ook nog de vergelijking maken met bijvoorbeeld de Duitse Fachhochschule, inmiddels ook universities of applied sciences geheten, of met instellingen in Denemarken of Zweden. Andersom geldt natuurlijk ook dat Avansstudenten via Multirank beter kunnen bepalen op welke buitenlandse instelling zij een programma willen volgen.’
‘Internationaal gezien wordt dit belangrijker dan de Keuzegids’
Van Kalmthout heeft hoge verwachtingen van de nieuwe ranking. ‘Meer instellingen zullen zich aansluiten, de groep geënquêteerde studenten wordt breder. Internationaal gezien wordt dit belangrijker dan de Keuzegids.’
René Teunissen
‘Avans loopt achter met internationalisering’...? Dat betekent dat er heel veel en mooie kansen liggen. als AGZ pakken we deze en timmeren hard aan de weg om visie en beleid m.b.t. internationalisering te implementeren in onderwijs en organisatie.