Geen nieuwe titels op meerderheid Avansdiploma’s

Op termijn mogen veel hbo’ers zichzelf Bachelor ‘of Arts’, ‘of Science’ of ‘of Laws’ noemen. De meeste Avansstudenten die deze maand afstuderen zullen de nieuwe toevoeging nog niet terugzien op hun diploma.

Opleidingen mogen de nieuwe toevoeging pas op het diploma zetten als 70 procent van alle verwante opleidingen recent is geaccrediteerd. Als dus 70 procent van de Nederlandse opleidingen in het cluster ‘Integrale Veiligheidskunde’ sinds 2012 is goedgekeurd, mogen alle opleidingen vanaf dat moment ook de titel ‘Bachelor of Arts’ uitgeven.

Minder onbegrip in het buitenland, verwarring in Nederland
De nieuwe titels moeten ervoor zorgen dat de Nederlandse hbo-diploma’s in het buitenland op minder onbegrip stuiten, maar zorgen wel voor verwarring in Nederland. Zo krijgen opleidingen als Commerciële Economie, Human Resource Management, Communicatie en Integrale Veiligheid allemaal de titel Bachelor of Arts. Dat heeft verder niets met kunst te maken; kunstopleidingen krijgen de titel Bachelor of Fine Arts.

Maandelijks wordt een lijst gepubliceerd met opleidingen die de nieuwe toevoeging mogen voeren. Alleen de Avansopleidingen International Business and Management Studies (bachelor of business administration) en Culturele en Maatschappelijke Vorming (bachelor of social work) kunnen nu al de nieuwe titels voeren. De andere Avansopleidingen volgen in de komende jaren.

Techniek
Een uitzondering geldt voor de opleidingen in het domein techniek. Zij kunnen allemaal vanaf september 2015 de titel Bachelor of Science of Bachelor of Engineering gaan voeren.

Pech
Studenten die deze maand hun diploma krijgen, maar liever een diploma met de nieuwe titulatuur ontvangen, hebben pech. Je kunt niet over twee jaar terugkomen met je diploma.

anoniem

Ik had wel liever Bachelor of Science willen zijn, want ik heb nu de prut titel Bachelor of Applied Science. Wat geen internationaal erkende titel is, waardoor ze in het buitenland denken dat ik aan een slechte onderwijsinstelling gestudeerd heb.

2014-06-20 17:59:18

Rob

Ben ik even blij dat ik deze maand afstudeer en niet daarna. Waardeloze titel, Bachelor of Arts. Heeft werkelijk niets te maken met de opleiding en het ontgaat mij waarom dit in het buitenland wel zo zou zijn...

2014-06-20 10:11:47