Team AvansSoleil klaagt over organisatie

De AvansSoleil strijdt momenteel om een podiumplek bij de DONG Energy Solar Challenge 2014; een variant op de Elfstedentocht die wordt gevaren door solarboten. Zo’n veertig teams uit de hele wereld verzamelden zich zaterdag in het Groningse Blauwestad voor de start van de race.

60 studenten en docenten
Een Avansteam van in totaal zestig techniekstudenten en docenten werkten afgelopen maanden aan de AvansSoleil, een boot die werkt op zonne-energie en grotendeels bestaat uit duurzaam materiaal. Het Avans Solar Mariteam strijdt in klasse A onder nummer A14 en concurreert hierin met twaalf teams afkomstig uit Nederland, Brazilië, Indonesië, Turkije, China, België en Polen.

Enkele factoren maakten dat de AvansSoleil niet zonder slag of stoot aan de race kon beginnen. Zo bleven de nodige zonuren uit om de accu op te laden en ontstond er (meer dan) één gat tijdens de tewaterlating van de solarboot in Groningen. De AvansSoleil doorstond desondanks de benodigde keuringen en een vaartest glansrijk en kon van start.

avanssoleil-haven-breda-max

Blogartikelen
Gedurende de eerste vaart liep het team van Avans tegen enkele problemen aan, blijkt uit de blogartikelen die teamlid Britt Verkooijen schrijft voor BN DeStem. Uiteindelijk kon de AvansSoleil niet finishen. Daarnaast regent het klachten over de organisatie van de race. Deze laat te wensen over vinden de studenten; er heerst onduidelijkheid over het reglement en er wordt niet zachtzinnig omgegaan met het materiaal.

Britt blogt over een gat in de boot: ‘Gelukkig was dit boven de waterlijn, zodat niet meteen de hele boot volstroomde met water. Toen ben ik op de boot gaan hangen en Joost is verder het water in gegaan om de boot dicht te plakken met duct tape geleend van een ander team.’

Een Belgisch team kon niet verder varen vanwege schade aan hun solarboot doordat de organisatie deze via een rotspartij aan land wist te slepen. En de boot van een Gronings team is afgebrand maar dit kwam volgens de projectleider van de race door een ontplofte accu.

Britt blogt over de organisatie van de race: ‘Van Samuel hebben we ook gehoord dat de organisatie roekeloos langs de solarboten vaart. Door op minder dan twee meter afstand op volle snelheid voorbij te varen had Samuel heel veel last van de golven. Dus de organisatie van de race laat naar ons idee te wensen over.’

solarboot-maart-max

Unieke duurzame snufjes
De AvansSoleil bevat een aantal unieke duurzame snufjes. Zo is in de eerste fase van de bouw de biobased romp van de solarboot gerealiseerd en is deze in de tweede fase voorzien van een ‘slim energiesysteem’: een systeem met opgesplitste accu, dat zorgt voor optimale opslag en overdracht van de energie naar de motor.

De Pit-crew van de AvansSoleil bestaat uit acht personen: Job Böcker (projectleider van het Avans Solar Mariteam), Joost van Diën (projectleider van de aandrijving), Samuel Torreborre (projectleider van de besturing) Britt Verkooijen (projectleider van het elektrische systeem), Walter Rhebergen (biobased-expert), Stefan Peeters (programmeur), Jordy Heesbeen en Dennis van Paridon (bestuurders van de AvansSoleil).

Britt schrijft regelmatig blogs over het verloop van de race voor BN DeStem. Je kunt het Avans Solar Mariteam volgen via Facebook en Twitter.

Foto: Susan Docters Foto: Susan Docters

Kijk voor foto’s van het bouwproces ook op de Facebookpagina van Punt.
Voor andere artikelen over de bouw en de doop van de AvansSoleil kun je vinden in het dossier.