‘Maak werkloosheid minder taboe’

Hoe verkoop je een biologisch afbreekbaar plantenpotje beter? En hoe boor je nieuwe lezers aan voor een opinieweekblad? Over die en meer vragen bogen kunst- en CMD-studenten zich donderdag en vrijdag tijdens het evenement ‘In vol bedrijf’ op de kunstacademie in Den Bosch.

Van bouwbedrijf Heijmans tot de VPRO: elf organisaties hadden een actueel vraagstuk waar de studenten creatieve concepten voor moesten verzinnen, in multidisciplinaire projectgroepen. Alle derdejaarsstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost deden eraan mee. Ook Bredase studenten van Communication & Multimedia Design (CMD) deden dit jaar mee.

involbedrijf2014-3_max

Plant je pot!
Het bedrijf PlantyPot maakt biologisch afbreekbare potten voor planten uit restafval. Maar de introductie van dit (duurdere) product loopt naar eigen zeggen niet zo makkelijk. PlantyPot wil graag het verhaal achter de potjes en de voordelen ervan beter visualiseren.

Meerdere projectgroepen richten zich op de moeheid bij consumenten met alles dat te maken heeft met duurzaamheid, biologisch, ecologisch, enzovoort. ‘De consument wordt helemaal doodgegooid met plofkippen en dergelijke’, meent een student. ‘Beter zou PlantyPot de nadruk leggen op gebruiksgemak, bijvoorbeeld door het potje inclusief plant erin te verkopen.’

Eén projectgroep wil het verhaal oer-Nederlands maken: ‘Niet PlantyPot, maar Plant-je-pot! Breng het potje tot leven door het een persoonlijkheid te geven en geef kinderen op basisscholen les erover.’ Een ander idee is om, à la Ikea, in een terrarium in het tuincentrum te laten zien hoe het potje langzaam afbreekt.

involbedrijf2014-4_max

Positiviteit
Het UWV kampt ermee dat werkzoekenden die zich inschrijven de eerste drie maanden alleen digitale begeleiding krijgen. Na drie maanden komt er een persoonlijke coach/adviseur in beeld, wat motiverender blijkt dan alleen de digitale omgeving. Het UWV wilt dat zijn digitale omgeving prikkelender wordt en werkzoekenden meer motiveert om op zoek te gaan naar werk.

De studenten vinden dat de website werk.nl veel te vol en druk is. ‘Als werkzoekende zit je al in een negatieve flow: als je je dan door zo’n grote hoeveelheid informatie heen moet ploegen… Zeker voor ouderen die niet handig zijn met internet, werkt dat niet.’ Er moet dus meer positiviteit uitgestraald worden: ‘Maak werkloosheid minder taboe. En het moet moderner en korter. Het UWV heeft het imago van saai en suf.’

Overigens hebben de studenten wel een kanttekening bij het UWV-vraagstuk: ’60 procent van de werkzoekenden vindt in de eerste drie maanden geen baan, simpelweg omdat er geen vacatures zijn. Een mooiere website lost dat probleem natuurlijk niet op.’

involbedrijf2014-2_max

Opinieweekblad
Wie ook kampt met een imagoprobleem is opinieweekblad De Groene Amsterdammer. Nieuwe doelgroepen denken dat het blad alleen maar gaat over Amsterdam of duurzaamheid. Dat is niet het geval. Het weekblad wil – zónder de naam te veranderen – duidelijk maken waar het voor staat en nieuwe lezers langdurig aan zich binden.

De studenten kijken kritisch naar onder andere de cover en het logo. De ene projectgroep brengt het groene terug in de huisstijl, terwijl een andere groep juist het rood helemaal doorvoert. Wat volgens de studenten zeker niet werkt, is het zoveelste (gratis) proefabonnement. ‘Dat doen alle bladen al.’ Al met al vinden ze het een lastig vraagstuk. ‘Jongeren lezen nou eenmaal weinig en zeker niet de lange teksten die in De Groene Amsterdammer staan.’

Foto’s: Imara Angulo Vidal