Zonder ’tentamenboete’ lukt het niet

De rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden gaat weer geld vragen aan studenten die zich te laat inschrijven voor een tentamen. Van de wet mag dat nog steeds niet, bevestigt het ministerie van Onderwijs.

Onderwijsinstellingen mogen zo’n vergoeding niet in rekening brengen, schreef onderwijsminister Bussemaker in maart al aan de Tweede Kamer. Ze reageerde op Kamervragen over een Leidse rechtenstudent die 225 euro moest betalen omdat ze een paar keer te laat was met inschrijven.

25 euro administratiekosten
De Leidse rechtenfaculteit besloot om de inschrijfkosten te schrappen, maar voert die vanaf november toch weer in, meldt universiteitsblad Mare. Volgens het rechtenbestuur komen nu te veel studenten onverwachts opdagen bij tentamens. Studenten die zich te laat inschrijven, moeten vanaf november 25 euro betalen. Ook Avans rekent 25 euro aan administratiekosten bij te laat inschrijven.

Wettelijk is het nog steeds niet toegestaan. Wel mogen opleidingen de inschrijving voor tentamens sluiten. Studenten die dan te laat zijn, kunnen definitief niet meer meedoen. De minister heeft daarom wel enig begrip voor opleidingen die een vergoeding vragen, bleek uit haar antwoorden van maart.

Advies over extra kosten
Het Leidse rechtenbestuur loopt vooruit op gesprekken die op dit moment gevoerd worden tussen onderwijsinstellingen en studentenorganisaties. Daar komt binnenkort een advies uit over de extra kosten die opleidingen mogen vragen.

Wet aanpassen
Het ministerie is bereid om naar aanleiding van dat advies eventueel de wet aan te passen, laat een woordvoerder weten. Maar tot het zover is, mogen opleidingen geen tentamenboetes opleggen.