#AvansDuurzaam: bespaartips studentenhuizen

Studenten hebben vaak geen idee hoeveel energie die eeuwige oplader in het stopcontact verbruikt, of hoeveel het kost om de televisie constant op stand-by te laten staan. Reden: ze betalen hun huur inclusief.

Altijd het licht aan, kachel hoog en op elke kamer een laptop en televisie. Studenten hebben vaak geen idee hoeveel energie ze verbruiken, hoeveel het kost en welke invloed dit heeft op het milieu. Een achterliggende oorzaak hiervan is het feit dat het in studentenhuizen vaak inclusief wonen is. Hierdoor mist de financiële prikkel en hebben studenten geen inzicht in hun verbruik.

Naheffing
Studentenhuizen en energiebesparing, het lijkt een vreemde combinatie. Maar als student zit je aan het einde van het jaar ook niet wachten op een flinke naheffing – in veel huurcontracten is namelijk opgenomen dat bij een grote afwijking van het energieverbruik een naheffing kan volgen.

Echter, met een beter bewustzijn is veel winst te behalen: niet alleen voor het milieu maar ook het betaalbaar houden van studentenwoningen. Je huurbaas zal de prijs van je kamer ongetwijfeld omhoog gooien als blijkt dat er meer energie wordt verbruikt dan dat hij in eerste instantie heeft verrekend in de huurprijs.

In elke studentenkamer hangt tegenwoordig een flatscreen aan de muur, naast elke bank staat ongetwijfeld een koelkast om het bier te koelen en welke student kan er tegenwoordig zonder laptop en tablet? Zes huisgenoten betekent mogelijk zes televisies, zes koelkasten, zes computers.

Maar het allergrootste pluspunt van een studentenhuis: je kunt alles delen. De een heeft van oma de wasmachine uit de berging mee mogen nemen. De ander het kookstel van de buurman. Je hoeft nou ook weer niet gezamenlijk onder de douche te stappen maar samen koken, wassen en televisie kijken scheelt veel.

Trek tijdig de stekker eruit

Je kunt ook zelf bewuster bezig zijn met het milieu. Laad oplaadbare apparaten, zoals een kruimeldief en elektrische tandenborstel, niet langer op dan noodzakelijk is. Vol is vol. Nadat een apparaat volledig opgeladen is, blijven veel laders toch nog wat energie gebruiken. Dat is niet alleen slecht voor het milieu maar ook voor het desbetreffende apparaat – de accu daarvan zal het langer volhouden. Trek dus tijdig de stekker eruit.

Sluit al je apparaten aan op een stekkerdoos

Sluipverbruik
Meer dan 10 procent van je totale energieverbruik is afkomstig van sluipverbruik: apparaten waarvan je denkt dat ze uitstaan, maar die meer verbruiken dan je denkt. Volgens Milieu Centraal is een huishouden per jaar zo’n 450 kilowattuur (kWh) kwijt aan standby-verbruik. Twee derde daarvan is te vermijden door de apparaten echt uit te zetten. Als je je apparaten aansluit op een stekkerdoos is het niet erg veel moeite om die schakelaar even om te zetten voordat je de deur uitgaat.

Doe een deksel op de pan

Daarnaast zijn er nog ontelbaar veel tips waarmee je het energieverbruik terug kunt dringen. Ontdooi je vriezer regelmatig, een laag van 2 millimeter ijs verhoogt het energieverbruik namelijk met 10 procent. Doe een deksel op de pan als je kookt; daarmee bespaar je 60 tot 70 procent aan energie. En gooi die ramen eens open: “verse” lucht is makkelijker te verwarmen.

Floris

Het 'advies' over de levensduur van accu's is onwaar. Accu's slijten van het op- en ontladen. Als je accu altijd aan de oplader verbonden is blijft de accu vol. Dit geldt voor Lithium-ion accu's die in alle smartphones en laptops zitten.

2014-10-08 15:57:31