Studium Generale: de relatie tussen kunst en natuur

Maike van Stiphout is een succesvol landschapsarchitect. In Den Bosch sprak ze tijdens het Studium Generale van AKV|St. Joost over de nieuwe relatie tussen mens en natuur en het vergroten van biodiversiteit.

Vijfhonderd stoeltjes staan er in de zaal en vrijwel allemaal zijn ze bezet. Enkele laatkomers moeten zelfs genoegen nemen met een plek op de grond. De opkomst is goed maar verplicht, zo weet een student te vertellen. ‘Maar gelukkig hoeven we er geen opdracht over te maken’, aldus eerstejaars Melissa.

Het jaarlijkse Studium Generale van de AKV|St. Joost stond ditmaal in het teken van multidisciplinariteit. Er werden diverse lezingen gehouden aan de hand van onderwerpen die passen binnen de thema’s van verschillende minoren, waaronder Arts & Nature.

Deelnemen aan de natuur
Van Stiphout begint haar verhaal met wijze woorden van milieufilosoof Matthijs Schouten, die aangeeft dat het denken over natuur de laatste generatie veranderd is. Zagen we onszelf vroeger als eigenaar van de natuur, inmiddels beschouwt de mens zich als participant en nemen we deel aan de natuur.

Maatschappelijke opgave
Deze nieuwe blik draagt bij aan het vergroten van biodiversiteit. Biodiversiteit is de rijkdom van soorten, genen en ecosystemen, een onderwerp belangrijk genoeg voor de Verenigde Naties om er in 2010 een conferentie aan te wijden.

Volgens Stiphout is het van groot belang de daling van biodiversiteit, en dus het verdwijnen van plant- en diersoorten, te stoppen. Ze noemt dit een grote maatschappelijke opgave en ‘die opgave ligt in de stad. De verwachting is namelijk dat in 2050 75 procent van de bevolking in de stad zal wonen.’

Vergroten biodiversiteit
De landschapsarchitect geeft gedurende haar lezing veel voorbeelden van projecten waarbij het vergroten van biodiversiteit centraal staat. Zo noemt ze het multidisciplinaire project De Ceuvel in Amsterdam-Noord, waar een voormalige scheepswerf door landschapsarchitecten, kunstenaars en horecaondernemers is omgetoverd tot een duurzame en creatieve broedplaats. De vervuilde grond wordt gereinigd door een tuin met zuiverende planten en door middel van opgeknapte woonboten werd er een werk- en ontmoetingsplek gecreëerd. ‘Natuurinclusief’ ontwikkelen, noemt Van Stiphout dat.

Overige lezingen
Student Sofie, eerstejaars, vond de lezing van de landschapsarchitect ‘niet echt prikkelend’ omdat het in haar ogen weinig van doen had met kunst. Wel keek ze uit naar de zeven parallellezingen die later op de dag plaatsvonden, waaronder die van Aniela Hoitink. Hoitink is een modeontwerpster die optic fibers verweeft in onder meer kleding. Deze ‘draden’ vangen zonne-energie en slaan die op. Handig als de batterij van je mobieltje weer eens leeg is.