Urban Survival: een oefening in zelfredzaamheid

Dertig studenten van de opleidingen Integrale Veiligheid en Bestuurskunde hebben zich vorige week 36 uur teruggetrokken in een fort in Numansdorp voor de vierde editie van de cursus Urban Survival.

Wordt Fort Buitensluis normaal gezien gebruikt door het Ministerie van Defensie als oefenterrein voor politie en defensie, afgelopen weekend werd het fort omgedoopt tot vluchtelingenkamp. De deelnemende studenten moesten zogenaamd vluchten voor een overstroming. En hoe houd je jezelf dan staande?

Urbansurvival2

Kennisoverdracht
De jaarlijks terugkerende cursus Urban Survival is vooral een oefening in zelfredzaamheid. Waar moet je rekening mee houden als een noodsituatie zich voordoet en welke vaardigheden komen dan van pas? Ook de mentale kant komt aan bod. Want wat doet een ramp met je?

‘Het doel is voornamelijk kennisoverdracht’, aldus docent Pascal Bekkers. ‘Zo wordt de studenten geleerd water te zuiveren en hoe ze een kamp moeten organiseren. Ook komt er een stukje EHBO aan bod. De taken in het kamp werden gerouleerd waardoor iedereen even de baas kon zijn.’

urbansurvival4

Ontwenningsverschijnselen
Bekkers kijkt terug op een geslaagde oefening. Hij vindt de ervaring die de studenten opdoen zeer belangrijk. Hij benadrukt wel dat het rampscenario slechts dient om de cursus wat spannender te maken.

‘De ervaring wordt mooi aangekleed maar de deelnemers zien niet af. Er is voldoende eten en ze slapen binnen. Al treden er natuurlijk wel wat ontwenningsverschijnselen op als studenten het 36 uur zonder hun telefoon moeten stellen.’

Urbansurvival3

Beleid
‘Nu de studenten zelf aan den lijve hebben ondervonden hoe te handelen in een noodsituatie, zijn ze beter voorbereid op een eventuele toekomst als beleidsfunctionaris’, voegt Bekkers nog toe. ‘Het is belangrijk na te denken over hoe je burgers stimuleert zich voor te bereiden op een noodsituatie.’