Collegegeld naar 1.951 euro

Volgend studiejaar zal het collegegeld bij Avans 1.951 euro bedragen, zo staat te lezen in de besluitenlijst van het College van Bestuur. Zeven jaar geleden waren studenten nog een stuk goedkoper uit. Toen was het tarief 1.565 euro.

Het collegegeld volgt de inflatie. Bovendien is zeven jaar geleden besloten dat er jaarlijks 22 euro bij komt. Dat geld wordt gebruikt om leraren en hbo-docenten naar een hogere salarisschaal te promoveren, zoals het ministerie en de onderwijsinstellingen met elkaar hebben afgesproken.

1.951 euro is veel geld, maar feitelijk kost je opleiding nog veel meer. Zo kost een studiejaar economie op hbo-niveau de overheid 16.461 euro per student. Hier kun je zelf berekenen hoeveel je opleiding feitelijk kost.

Wettelijk collegegeld
Studenten betalen het wettelijk collegegeld voor hun bacheloropleiding zolang ze nog geen bachelordiploma in het hoger onderwijs hebben behaald. Hetzelfde geldt voor hun masteropleiding.

Als studenten na hun eerste studie een tweede willen volgen, betalen ze in principe het instellingscollegegeld: dat is het tarief dat universiteiten en hogescholen zelf mogen vaststellen. Bij Avans is dat tarief volgend studiejaar 7.650 euro.

Bob

Wettelijk collegegeld wordt vastgesteld door minister van OCW (en dus geen CvB-besluit zoals in de tekst lijkt). Erger is de foutieve 16.461 euro. Dat bedrag x 4 zijn de totale uitgaven (van de overheid) voor hele opleidingstraject van havo t/m hbo.

2015-01-16 17:09:09

MdB

Raar om te zien dat het instellingscollegegeld naar beneden wordt bijgesteld (3 jaar geleden dat nog ±€8000) als het wettelijk collegegeld omhoog gaat...

2015-01-16 16:46:33