Gratis cursus Biobased Economy binnenkort online

Massive Open Online Courses (MOOCs) zijn vooral op universitair niveau inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Avans en de Hogeschool Zeeland hebben de samengewerkt aan een MOOC over Biobased Economy.

Een economie die draait op biomassa als grondstof. Dat zou de toekomst zijn. Hoe die toekomst te bewerkstelligen is, kan iedereen vanaf februari gratis leren in de online cursus van het Centre of Expertise Biobased Economy.

Maurice van Londen is projectleider van het Centre of Expertise Biobased Economy en kan meer vertellen over de MOOC.

Dit is de eerste MOOC die het Centre of Expertise maakt, hoe zijn jullie te werk gegaan?
‘We hebben gekeken hoe universiteiten MOOCs maken, daarna hebben we een extern bedrijf gezocht dat de mediaproducties kon maken. De MOOC duurt acht weken. Elke week behandelt een andere docent een ander thema. Die docenten hebben we geïnstrueerd hoe zij de lesstof moesten voorbereiden, ook hebben we een script gemaakt voor de videolessen.’

Iedereen kan zich inschrijven voor de MOOC. Is bepaalde technische voorkennis geen vereiste?
‘De MOOC is gemaakt op het HBO-niveau voor het eerste en tweede jaar. Er komen technische aspecten aan bod, maar specifieke voorkennis is niet vereist. Wel is het zo dat je met een technische achtergrond waarschijnlijk iets minder moeite hebt met de stof.’

Waarom wordt de MOOC nog niet aangeboden via de bekende grote internationale platforms zoals Udacity of edX?
‘Dat hebben we heel bewust gedaan. Het Centre of Expertise vervult een regionale functie, de MOOC wordt ook deels gesponsord door de provincies Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant. In de MOOC zitten praktijkfilms waarin bedrijven uit deze drie provincies aan bod komen. Daarom wilden we de MOOC in eerste instantie regionaal aanbieden.
Als de MOOC gedraaid heeft, gaan we evalueren. Eventuele kinderziektes er uit halen en daarna aanbieden via de grote platforms. Een MOOC op één van die platforms kan zo rekenen op tienduizend participanten. Dan moeten alle fouten er echt uit zijn.’

Als ik de MOOC volg, ontvang ik een certificaat en twee studiepunten. Hoe wordt gecontroleerd of ik de MOOC ook daadwerkelijk gevolgd heb?
‘Het platform waarbinnen de MOOC draait, registreert alle activiteiten van de deelnemers. Er wordt bijgehouden of je de lectures gezien hebt, wat je resultaten zijn van de quiz die hoor bij elk onderwerp en welke inbreng je hebt geleverd bij de individuele en de groepsopdracht.’

Meer informatie over de MOOC Biobased Economy Introduction staat op de website van het Centre of Expertise Biobased Economy.