Let op, overstekende ouderen!

Een 60+ sticker op de bumper van de auto of een slogan: Senioren in het verkeer, dat is waar ik van leer. Eerstejaarsstudenten Communicatie in Breda bogen zich afgelopen blok over de vraag: hoe worden jongeren zich bewust van de aanwezigheid van senioren in het verkeer.

De studenten hebben onderzoek gedaan naar jongeren én ouderen in het verkeer. Afgelopen week presenteerden zij hun ideeën aan vertegenwoordigers van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Bijna de helft van de jongeren en ouderen ergert zich aan elkaar. Met een nieuw campagne wil VVN daar iets aan doen. Volgens de onderzoeksresultaten van de studenten moet de VVN vooral campagnes maken met humor en via social media verspreiden. De studenten werden geïnspireerd door Dennis en Valerio en De Slechtste Chauffeur van Nederland.

Verplichte cursus
De discussie brandt los als een groep studenten vindt dat ouderen een opfriscursus moeten volgen. ‘Senioren denken ze nog dezelfde rijstijl hebben als vroeger, maar hun reactievermogen is een stuk minder. Ze moeten zich bewust worden van hun beperkingen.’ Daar is groep twee het niet mee eens. ‘Jongeren zouden juist een verplicht hoorcollege moeten krijgen om zich bewust te worden van ouderen. Ze gedragen zich asociaal in het verkeer en willen niet anticiperen.’ Deze groep heeft bedacht dat er bij het verkeers-examen een extra onderdeel moet komen om jongeren bewust te maken van senioren.

Leo Lamb (VVN) is aanwezig bij de presentaties. ‘De ideeën die voorbij komen zijn prikkelend. Het is leuk om de doelgroep na te laten denken over het probleem. Wij willen graag weten hoe we jongeren moeten bereiken en de studenten kunnen ons daar nu een beeld bij geven.’

Veiliger in het verkeer
Enthousiast is hij over de 60+ sticker, die ouderen op hun bumper kunnen plakken, zodat iedereen rekening met ze kan houden. ‘De studenten hebben hun opa’s en oma’s zo ver gekregen om de sticker ook daadwerkelijk op hun auto te plakken. Ze voelden zich er veilig door en waren een stuk zekerder in het verkeer.’

60 plus

De slogan: ‘Oud en wijs genoeg om oud en wijs voor te laten’, vond hij ook mooi. ‘Als er een bruikbaar idee uit de presentaties komt, dan gaan we dat natuurlijk wel benutten. Wij vinden de dag al geslaagd als de jongeren bezig zijn met de ouderen in het verkeer.’

Vorig jaar werkte de VVN ook samen met Avansstudenten. Toen werden er ideeën gepitcht om het gebruik van telefoons in het verkeer te voorkomen.