Duurzame kleurstoffen uit uien en tuinbonen

De huidige productie van kleurstoffen is duur en milieuonvriendelijk. Daarom besloot het Centre of Expertise Biobased Economy recentelijk tot de oprichting van het Kleuren Applicatie Centrum (KLAC). In samenwerking met ruim twintig bedrijven zal het KLAC onderzoek doen naar de ontwikkeling van duurzame kleurstoffen.

Dorien Derksen, lector bij het expertisecentrum, is een van de onderzoekers die zich bezig gaat houden met het verkrijgen en verwerken van de biobased kleurstoffen. Voorbeelden hiervan zijn onder meer het halen van blauwe kleurstoffen uit algen, gele uit uienresten en zwarte kleurstoffen uit tuinbonen. Een andere uitdaging: van duurzame kleurstoffen pigmenten maken die geschikt zijn voor verf en plastic.

Moderne producten
Volgens Derksen bestaat een modern product ‘uit verschillende componenten waarvan kleur maar een klein bestanddeel is, variërend tussen de 0,1 tot 15 procent.’ Dit lijkt misschien miniem maar kleur wordt toegevoegd aan vrijwel elk hedendaags non-food product. Ze vervolgt: ‘De markt voor interieurtextiel alleen al wordt geschat op ruim 4 miljoen ton per jaar. De productie van deze enorme hoeveelheid niet-duurzame kleurstoffen is schadelijk voor het milieu.’

Kleding
Ook voor het verven van kleding wordt gebruik gemaakt van synthetische kleurstoffen. Het kleuren wordt veelal gedaan in Aziatische landen vanwege de relatief lage productiekosten. Toch zijn volgens Derksen een aantal modemerken bereid over te stappen op biobased kleurstoffen. ‘Bedrijven hebben echter als eerste belang hun eigen voortbestaan. Dit betekent dat een eventuele overschakeling een niet al te grote impact mag hebben op de prijs en de kwaliteit die de consument gewend is.’

Vraagbaak
Het KLAC is gevestigd op de Green Chemistry Campus in Bergen op Zoom en is op 25 februari officieel van start gegaan. Naast de ontwikkeling van duurzame kleurstoffen zal het KLAC ook dienen als vraagbaak voor bedrijven gericht op kunststoffen, leer, textiel, papier en karton.

Het Centre of Expertise Biobased Economy is een samenwerking tussen Avans Hogeschool en de Zeeuwse HZ University of Applied Sciences.