Terug naar overzicht

Prinses Laurentien: ‘We hebben de hulp nodig van kinderen’

Duurzaamheidsproblemen kunnen opgelost worden door de kennis van kinderen te gebruiken. Dit stelt Prinses Laurentien van Oranje tijdens haar lezing op het Pabo symposium op Avans in Breda. ‘Wij, volwassenen, komen er niet uit. Wij zitten vast in een denkpatroon. We hebben de hulp nodig van kinderen’, aldus Laurentien.

De prinses heeft een bijzondere manier gevonden om problemen van de toekomst op te lossen. Namelijk door kinderen mee te laten denken. Laurentien: ‘Kinderen zijn in staat om de waarom-vraag te stellen waardoor ze veel beter inzicht krijgen in een probleem.’ Ze denkt hierbij aan het project Waterspaarders. ‘Om waterverspilling tegen te gaan kwamen kinderen met het idee om nog maar vijf minuten te douchen. Dat is een hele simpele, maar goede manier om duurzaam te leven.’

Missing Chapter Foundation
Prinses Laurentien van Oranje is oprichtster van de Missing Chapter Foundation. De stichting zoekt mogelijkheden om kinderen en volwassenen samen te laten werken aan de toekomst. Laurentien ‘De frisse blik van kinderen dwingt volwassenen om anders naar duurzaamheidsproblemen te kijken.’

De prinses vindt dat in alle bedrijven een Raad van Kinderen moet worden ingesteld. Naast dat er een Raad van Bestuur of Raad van Commissarissen is, zou er soms gepraat moeten worden met deze Raad van Kinderen. Zij denken mee over problemen in het bedrijf en proberen een oplossing te bedenken. Partners die hier aan mee werken zijn onder andere Phillips en Van Gansewinkel Groep.

WereldSchool–WereldWijk
De tweede spreker op het symposium is Jacqueline van der Lubbe. Zij is projectleider van Wereldschool-Wereldwijk. ‘Kinderen zijn nog niet belast met onze traditionele manier van denken en doen,’ zegt van Der Lubbe. ‘Dit stelt ze in staat om zelf na te denken over duurzaamheid en oplossingen.’ Bijvoorbeeld de Repair School. Kinderen van groep acht repareren samen met de woningbouw spullen zoals kleding, fietsen en speelgoed. Van der Lubbe: ‘Kinderen leren op die manier dat iets wat kapot is niet weggegooid hoeft te worden.’

De Wereld School kijkt wat kinderen belangrijk vinden en hoe dat gerealiseerd kan worden. Door samen te werken met lokale partners, bedrijven en buurtbewoners worden veel duurzaamheidsactiviteiten georganiseerd. Er zijn vier pilotscholen die meedoen aan deze activiteiten.

Meer lezen?