Robot Zora komt op Avans wonen

Zora kan praten, bewegen, stretchoefeningen doen, zingen, bingo spelen en zelfs dansen en sinds deze week woont ze op Avans Breda bij de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ). Zora is geen meisje, Zora is een robot.

Zora komt uit België en is gemaakt om de zorg een handje te helpen. Zora staat voor Zorg, ouderen, revalidatie en animatie. De robot bestaat al langere tijd, zonder dat ze een specifiek doel had. ‘Ze kon veel en ze kon niets’, vertelt Vivette van Cooten, werkzaam bij AGZ. Het bedrijf dat Zora maakt, QBMT, heeft bij zorginstellingen aangeklopt en naar de behoeftes binnen de zorg gevraagd. ‘Wat zou Zora moeten kunnen?’

Zora3 - max
Geen vervanging
Vivette wil allereerst duidelijk maken dat Zora geen vervanging is van personeel in de zorg. ‘Zora is er als aanvulling. Zo kan ze bijvoorbeeld tijdens een les fysiotherapie oefeningen voordoen en uitleggen. De fysiotherapeut heeft dan de ruimte om mensen helpen met oefeningen als dat nodig is. Maar ze kan mensen geen koffie komen brengen en ze ook niet in bed stoppen. Ze assisteert medewerkers.’

Zora wordt nu vooral ingezet in verzorgingstehuizen. Ze kan helpen revalideren, maar ze is er ook voor de gezelligheid. Ze heeft verschillende dansmoves en kan ook raadspelletjes en bingo met de ouderen spelen.

Active Ageing
Studenten krijgen Zora vooral te zien tijdens colleges over hoe ze haar kunnen toepassen in de zorg. De studenten van de minor Active Ageing zijn bezig met een onderzoek of de robot ook binnen de thuiszorg toegepast kan worden. Zora woont in het GET-LAB gezondheid & technologie laboratorium in Breda, maar docenten van AGZ mogen haar ook meenemen naar Den Bosch en Tilburg.

Robot Zora van #AGZ kan zelfs dansen! #Avans #breda #gangnamstyle

Een video die is geplaatst door Punt Avans (@puntavans) op 4 Mrt 2015 om 5:00 PST

J

Weet niet of mensen bekend zijn met de animatiefilm Big Hero 6, maar dat is echt precies dit. Op het kindertintje van de film na dan.

2015-03-06 13:18:45