‘Onderwijs is meer dan alleen vaardigheid.’ Dit was dinsdag het uitgangspunt van de bijeenkomst met neuropsycholoog Daniel Siegel. Het onderwijs moet volgens het platform Education of the Heart meer gericht zijn op mensen. Drie studenten vertellen tijdens de sessie wat ‘onderwijs vanuit het hart’ voor hen betekent.
Het onderwijs moet zich volgens Siegel meer richten op het individu. Marieke Konings, Avans Flow, sluit zich hier bij aan. Konings: ‘Het is minstens zo belangrijk om tijdens je studie je gevoelsleven te ontwikkelen en zelfinzicht te krijgen. Dit draagt bij aan je persoonlijke groei.’ De bijeenkomst ‘levensvaardigheid voor de 21ste eeuw’ richt zich op deze ontwikkeling. Door in gesprek te gaan met studenten en deskundigen wordt er gekeken naar wat onderwijs vanuit het hart betekent voor educatie.
Zelfinzicht
Studenten leren op school alles wat er binnen hun vakgebied te leren valt. Maar zij leren zichzelf niet kennen. Dit komt gaandeweg door meerdere keren vallen en weer op staan. Het hebben van zelfinzicht kan bijdragen aan betere keuzes en studieresultaten. ’Ik heb veel over mijzelf geleerd op een pijnlijke manier. Als ik dat had geleerd op school had ik andere keuzes gemaakt’, aldus Raffi Shahbaz Nazarian, student Communicatie.
Niet aangeleerd op school
De studenten vinden dat er te weinig ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. Tim van Wanrooij, student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, vindt dat er te veel gekeken wordt naar wat je moet en niet wat bij je past. ‘Pas in het laatste jaar had ik een minor die bij mijn interesse aansloot en echt past bij wat ik wil bereiken.’
Als er meer gekeken wordt naar wat bij je past, kan dat volgens Education of the Heart positief zijn voor je studie. Omdat je meer gericht bent op wat je echt wil bereiken. Als je jezelf kent, kun je beter kiezen. Eva Lisa Janssen, student Communicatie: ‘Ik weet wie ik ben ik weet waar mijn waarden liggen. Alles is een verlengstuk van je identiteit. Dat wordt je niet aangeleerd op school. Wat wij als studenten nodig hebben, zijn handvatten. Op die manier kom je erachter wie je bent en kan je dit realiseren in de wereld.’
Daniel Siegel
Dr. Daniel Siegel is neuropsycholoog. Momenteel is hij professor in klinische psychiatrie aan de UCLA School of Medicine in Los Angeles. Zijn onderzoek richt zich op de geest van mensen en hoe dit prestaties kan beïnvloeden. Hij is van mening dat er een nieuwe manier van onderwijs moet komen. ‘Als je open wil zijn moet je onzekerheid toe laten. Op school wordt je getoetst naar zekerheid. In het leven gaat het om onzekerheid.’
Punt. Of had jij nog wat?