Terug naar overzicht

Avansstudenten dineren met minister Bussemaker

Foto: Facebook Avans Hogeschool

Dertig studenten namen deel aan een diner met Jet Bussemaker om te praten over de toekomst van het onderwijs. Avansstudenten Renée van den Kerkhof en Tim Zijlstra werden begin deze maand uitgenodigd voor het exclusieve etentje.

Bussemaker wil met het etentje meer inzicht krijgen wat studenten eigenlijk willen. Of er echt iets gedaan wordt met de suggesties van studenten is de vraag. Renée van den Kerkhof, vierdejaarsstudent vormgeving AKV|St Joost Breda twijfelt daarover. ‘De avond diende vooral om inzicht te krijgen in de ideeën van studenten. De minister heeft haar eigen plannen voor het onderwijs, maar ze zal meenemen wat kan.  Ze vond het het fijn dat er veel herkenbare elementen genoemd werden.’ Tim Zijlsta, vierdejaarsstudent Commerciële Economie in Breda twijfelt ook nog wat er met zijn inbreng gaat gebeuren. ‘Helaas hebben we nog geen terugkoppeling gekregen van de dag. Of die er komt weet ik niet, maar ik hoop van wel.’

Menu voor het onderwijs
Het diner bestond uit drie gangen. Bij elke gang werd er gewisseld van tafel. Aan elke tafel zaten studenten en ambtenaren van het ministerie. De minister liep rond en schoof telkens ergens anders aan. De studenten hebben een eigen menukaart samengesteld: ‘Menu voor het hoger onderwijs.’ Een drie gangenmenu waarin problemen van het onderwijs worden besproken. Denk hierbij aan het afschaffen van hoorcolleges, kleinere werkgroepen, beter contact met docenten en het niveau van het onderwijs. Medezeggenschap, persoonlijke ontwikkeling en kwaliteit van de docenten zijn een aantal van de belangrijke punten voor Tim. ‘Ik ben blij dat de minister in gesprek gaat met studenten en naar onze wensen luistert. Indirect dragen deze acties bij aan beter onderwijs’, aldus Tim.

Betere medezeggenschap
Voor het nagerecht werd er een pitch gegeven. Elke tafel moest zijn belangrijkste conclusie pitchen. Renée: ‘Ik vind de medezeggenschap erg belangrijk. Je wilt namelijk veel betekenen voor je academie. Dat is lastig te bereiken omdat studenten er niet zo mee bezig zijn.’ Tim vindt dat onderwijs met de invoering van het leenstelstel beschikbaar moet blijven voor iedereen. ‘Hopelijk weerhoudt het mensen niet, nu de basisbeurs wordt omgezet naar een lening, om te gaan studeren. Daarnaast moet er goed gekeken worden naar de kwalificaties van docenten. Iemand met een master, is nog niet iemand die goed les kan geven. Een goede onderzoeker is nog geen goede docent.’

Hij wil ook graag betere faciliteren voor medezeggenschapsraden. ‘De student krijgt vier uur per week om zich voor te bereiden en vergaderingen bij te wonen. Met vier uur worden zij erg beperkt in de mogelijkheden.’

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?